логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Прашање од Луиза, Биљана и Сашо:
Од каде доброто, а од каде е злото? Како да ги разликуваме, особено во меѓуличносните односи?

Одговор:

ЗА ДОБРОТО И ЗЛОТО

Одговорот на ова прашање
 е наменет за  сите кои сериозно не размислувале, а сакаат да размислуваат  за непремосливата разликата помеѓу доброто и злото, вистината и лагата, животот и смртта
  

Ако направиме една искрена и објективна анализа на нашиот однос кон ближните, или поточно кажано, кон луѓето со кои секојдневно сме во личносна блискост, ќе забележиме разни состојби и влијанија во нашата душа кои се плод на меѓуличносните односи. Тие разни состојби и влијанија, без многубројните нијанси, можеме да ги поделиме на душополезни и душовознемирувачки, или поточно, добри и зли. Затоа уште на самиот почеток на текстот ќе се обидам да одговорам на прашањето што е  добро, а што е зло.
 За да се одговори на ова прашање треба да се тргне или од некој етички критериум надвор од нас или од нашето лично внатрешно искуство во однос на тоа што подразбираме под добро и зло. Јас како христијанин, како личност која верува во Бога и ги прифаќа вредностите на Царството Божјо, одговорот на прашањето го барам во личноста на Творецот, во Неговото откровение на вистината и во моето духовно искуство од и во таа вистина. А таа вистина открива нешто што го збунува современиот човек кој за голем број суштински нешта е без вредносен корен и духовен увид. Божјото откровение запишано во Светото Писмо (Библијата) открива дека злото не постои, дека тоа нема своја онтолошка (битијна) основа, односно Бог не е негов творец. Постои, има битие, битисува само она што е создадено од Творецот, како во духовниот така и во материјалниот свет. А се што е создадено од Него е создадено како добро. Светото Писмо за тоа ни сведочи на следниот начин: И виде Бог дека е многу добро се она што го создаде (1. Мој. 1,31). Ако е тоа така, а така е, тогаш се поставува прашањето за потеклото на злото во светот кој е создаден и благословен од Бога? Откровението ни го дава и тој одговор. Во него можеме да забележиме дека доброто е совршен поредок и состојба на постоење благословена и создадена од совршениот Творец. Таа состојба во Светото Писмо е наречена Царство Божјо, односно состојба во која царува Отецот преку Синот  (како Негово Слово - Логос) во Светиот Дух. Доброт се препознава по тоа што ни се разоткрива како љубов, вистина, убавина, смисла, милост, хармонија, ред, здравост, целост, единство, служење, творештво, светост, полнота, живот. . . Личноста што ги поседува тие карактеристики и вредности е добра и е во доброто. Но се наметнува еден проблем. Што ако личноста, а личноста е личност затоа што е слободна и може да избира, избере да се спротистави на доброто, односно се спротистави на совршениот поредок и состојба на постоење. Што може да се случи тогаш? Откровението ни одговара дека во таков случај во личноста што свесно и слободно се спротиставува на доброто започнува да се создава една противположна, болна состојба, што ние ја нарекуваме зло или свесно и дрско спротиставување на доброто или Царството Божјо. Ако доброто се препознава и разоткрива во горе наброените состојби и вредности, злото се препознава и разоткрива во спротивните. Тоа се препознава во зависта, гордоста, егоизмот (себељубие, самобендисаност), суетата, алчноста, омразата, лагата, желбата за манипулација и владеење со страв  (деспотизам, тоталитаризам), хаосот, илузијата, бесмисленоста (апсурдот), немилосрдноста, неслободата, безредието, болеста, деструктивноста, огревовеноста, смртта, личносното (духовно) мртвило како онтолошко промашување. . . Личноста што ги поседува горенаведените карактеристики, односно, наведените алки кои го сочинуваат синџирот на злото, е зла и е во злото, или поточно кажано, таа е болна и нејзе и е потребно лекување преку кое би се ослободила од таа деструктивна садо - мазохистичка состојба, односно состојба во која самата себе, но и останатите кои ја опкружуваат, ги воведува во уништување, несреќа и духовна (личносна) смрт.                                                                                                                                    

  Според сето она што ни е откриено во Светото Писмо и е покажано и докажано во животите на светите Божји луѓе, се стекнува духовен увид и сознание дека Бог не е творец на злото и дека тоа нема постоење само по себе. Тоа постои само како состојба, како негативен однос кон некој или нешто во личноста што свесно и слободно се спротиставува на доброто.
Свети Максим Исповедник во контекст на ова го пишува следното:
Злото не може да се пронајде во суштината на нештата, туку само во нивните погрешни и непромислени постапки.
 Свети Макарие Египетски за истото ќе напише:
Дали гледаш дека и самата природа се менува. Може да тежнее кон зло, а веднаш потоа да се сврти кон доброто, и во двата случаја има можност да се согласи со оние дела што ги посакува. Разбери дека човечката природа може да го прифати доброто или злото., односно божествената благодат или противната сатанска сила, и сето тоа не станува со принуда туку по сопствена воља.
А премудриот Соломон ќе го напише следното:
Бог го создаде човекот за вечност и го направи слика (образ, икона) на Своето вечно битие, но поради завист од ѓаволот смртта влезе во овој свет, а неа (телесната, а пред се духовната смрт) ја доживуваат оние што нему му припаѓаат.  (Книга Мудрост Соломонови. 2, 23 - 24) 
И затоа ако личноста што се спротиставува на доброто, и е во зло, престане да се спротиставува на доброто и посака да се врати во првобитната здрава и благословена состојба на постоење, тогаш злото како акт на погрешен избор (злоупотреба на вољата) престанува да постои, но сепак во личноста и нејзината природа остануваат последиците од злото (зли навики) кои треба да се излечат и надминат во взаемен љубовно благодатен однос помеѓу Бога и личноста во Светите тајни (крштевање, миропомазание, причест, исповед, маслосвет, брак, свештенство) и во спасоносниот духовен живот  на Телото Христово -  Црквата.
 Според сведочењето на Божјото откровение првата личност која свесно и слободно се спротиставила на доброто и на љубовниот поредок на постоењето поради својата завист и гордост (нереално, самобендисано, саможиво и лажно доживување на својата личност) и се утврдила во болната состојба на злото е  личноста на еден ангел од високата ангелска хиерархија. Во Светото Писмо тој ангел е наречен Сатана, или преведно на македонски - Оној кој се спротиставува. За оваа трагедија што се случила во духовниот (ангелски) свет во откровението Божјо го имаме следното сведоштво:
Ти беше помазан херувим (највисок степен во ангелската хиерархија, заедно со серафимите и престолите) за да осенува (заштитува), и Јас те поставив за тоа; ти беше светата Божја гора, одеше среде огнени камења. Ти беше совршен во патиштата твои (беше во доброто, растеше духовно, твореше, избираше и се усовршуваше во доброто), од денот кога беше создаден (создаден од Бога како добар), се додека не се најде во тебе беззаконие (зависта и гордоста која го мотивира оној кој е создаден да се спротистави против својот Создател) (Језекил. 28, 14-15). А самиот Христос за оваа трагедија ни сведочи со следните зборови:
Го видов сатаната дека падна од небото како молња! (Лука. 10, 18)
  Од личноста на сатаната (противникот, отпаднатиот) оваа болна состојба на отпадништво преку отровот на лагата (не-вистината) се прошири и утврди во една третина од ангелите кои станаа демони, пренесувачи на злото. (Откровение. 12,4).
 Деструкцијата, болеста и отровот на злото, повторно преку лагата на сатаната (1. Мој. 3,1-9), но и поради наивноста, незрелоста и непослушноста на нашите прародители Адам и Ева, се всели во личноста на човекот и се пројави во неговата природа (душа и тело), во неговите дела и во неговиот однос кон Бога, ближниот и природата. Во понатамошниот дел на текстот внимание ќе посветиме на влијанието на доброто и злото, на овие две спротиставени состојби на постоење во градењето на меѓуличносните односи.
 Ако треба да се даде дефиниција на христијанството и Црквата, или поточно кажано, на Христовото откривање на вистината (евангелието), тогаш треба да се каже дека тоа е Божјо откровение кое има за цел да не научи како на вистински (добар) начин, наоѓајќи се во сегашната огревовена (падната) состојба на постоење, до го градиме и осмислуваме нашиот однос кон Творецот, кон самите себе си, кон нашите ближни, кон природата и се што не опкружува. Не случајно најголемата Христова заповед гласи: Возљуби го Господа, својот Бог, со сето свое срце, и со сета своја душа, и со сиот свој разум (со полнотата на својата личност); тоа е прва и најголема заповед; а втората е слична на неа: Возљуби го својот ближен како себе си (ако со полнотата на личноста го љубиме Творецот, ќе се љубиме и ќе се спознаеме себеси, а тогаш ќе бидеме подготвени да го љубиме и да се жртвуваме за ближниот)! На тие две заповеди се крепат целиот Закон и Пророците (Матеј. 22, 37-40). Овие две заповеди се врвот на Божјо откровение како во Стариот завет (пред Христовото доаѓање) така и во Новиот завет (по искупителна жртва Христова на крстот и воскресението). Некој може да каже дека тоа се многу едноставни нешта, но непознавањето и непрактикувањето на овие "едноставни" заповеди можат, а тоа се случува почнувајќи од Адам и Ева па се до денес, да го направат нашиот живот подобен на адот (состојба на чисто зло).
Денес насекаде околу нас, во нас самите и во нашиот однос кон ближните, ние сме сведоци на пројавата на злото, на таа болна антиљубовна состојба која секогаш има за цел да не одели од ближните (егоистички сепаратизам), од Бога (духовно мртвило), па и од самите себе (шизофренија). Секојдневно во нашата душа го чувствуваме вознемирувањето, стегнатоста, неслободата, стравот и апсурдот кои се плод на злиот однос на некои луѓе кон нас. Но, исто така, секојдневно од некои наши ближни чувствуваме љубов, жртва, радост и внимание кои ни ја хранат и шират нашата личност и ни го осмислуваат и оживуваат животот.
Зошто односот на некои луѓе кон нас не вознемирува, згрчува, испразнува, плаши и ни буди гнев и одбрамбен став, а односот на некои луѓе не ољубовува, смирува, исполнува, оживува и отвара? Одговорот на ова прашање треба да не внесе во самата срцевина на текстот, да не внесе во тајната на личноста и во двете нејзини противположни состојби на постоење, во благословената состојбата на доброто и во болната состојбата на злото.
 Во Божјото откровение, во старозаветната заедница на древниот Израел и во новозаветната Црква, личноста се доживува и се разбира како образ Божји (1.Мој. 1,26) кој треба да се уподобува, да се усовршува и да созрева во првообразот (архетипот, првосликата), во Личноста на својот совршен, во доброто и љубовта, Творец. Веќе погоре во текстот спомнав дека една личност од ангелскиот свет свесно и слободно отстапува од постоењето создадено и благословено од Бога и таа во себе ги злоупотребува (ги употребува за ширење зло) сите личносни потенцијали и сили што Творецот и ги дарил при создавањето. Таа личност (сатаната) во сите личности од ангелскиот и човечкиот свет, што се отвориле и ќе се отворат за нејзината лага, го вбризгува во нив отровот од нејзината болна и уништувачко настроена личност. Затоа и во откровението сатаната се нарекува “ЗМИЈА”. Па затоа секогаш кога ќе стапиме во контакт (меѓуличносен однос) со личности кои свесно или несвесно (како последица на прародителскиот грев) во себе го имаат во поголема мера отровот на противникот, душата ни се вознемирува и се плаши, а односот со такви личности по правило однапред е осуден на безредие, хаос, подлост и пропаст.  Треба да се нагласи дека сите луѓе, сето човештво по падот на нашите прародители во својата личност и во својата природа го имаат овој отров. Но некои личности со Божја помош и во плодовите и силата на Христовата искупителна и спасителна жртва, но и по своја воља, вера и љубов,  се борат во Црквата против отровот на злото и се чистат од последиците и навиките кои се несакани остатоци од делувањето на злото во нив. Со такви личности односот е сосем различен во споредба со личностите кои не се борат против злото во себе или дури свесно го негуваат и развиваат, со што во себе градат состојба на сатаноподобност.
Личноста која преку покајанието, разбрано како преумување и будење од духовното мртвило или од несвесноста дека се живее во грев и зло и преку евангелскиот духовен живот, свесно, искрено и објективно ќе го увиди злото и неговите последици во себе, во своите дела и меѓуличносни односи, и ќе се потруди да се очисти од истото, ќе стекне увид во својата вистинска од Бога создадена природа и состојба на постоење. Таа ќе ги почувствува сите свои личносни потенцијали и сили кои пред тоа биле свесно или несвесно заробени и употребувани за зло, и кои по будењето од огревовеното духовно мртвило природно се насочуваат кон творењето на добро или кон постоењето во добро. Тогаш личноста започнува на вистински начин да го живее животот дарен од Бога и истиот да го осмислува со вечните љубовни вредност на Неговото Царство. Во меѓуличносниот однос со таква личност се надминуваат препреките, егоистичните ѕидови, кои се плод на гордоста, суетата, зависта, илузијата, алчноста, славољубието, среброљубието, сластољубието и саможивото слепило за  потребите на ближниот, а се осознаваат љубовните духовни сили кои личностите ги мотивираат да го одржуваат, осмислуваат и развиваат својот личносен однос и тоа во вечна перспектива. Всушност, во тој меѓуличносен однос личностите започнуваат да ја осознаваат тајната на вечното љубовно творечко постоење во Царството Божјо уште тука во овој свет.
 И затоа кога во секојдневието ќе се соочиме со сите можни состојби и пројави на вистината и лагата, на доброто и злото, на љубовта и омразата, мудроста во разликувањето на едното од другото е можеби најголемото и најпотребното нешто што еден човек може и треба  да го постигне во овој од Бога отпаднат, но и преку Неговиот Син и нашиот Месија, спасен свет. Без таа мудрост би останале безумни и духовно наивни. Би биле само отворен простор за манипулација и сировина за злоупотреба од сите оние кои свесно лажат и шират зло. Без таа мудрост сите наши односи се однапред осудени да станат стапица во која ќе се измачуваме себеси, но и нашите ближни, како во овој свет, така и на вечен план.
Затоа мудриот човек, како вистински Христов ученик, поучен од своето и туѓото искуство, знае каде да тргне и што да носи во срцевината на своето срце додека чекори по тесниот пат кој води во совршената состојба и поредок на постоење во која владее Царот на вечното, и за нас луѓето во овој свет сеуште неразбирливо и надумно Царството. За ова Царство  тајновидецот Јован во своето откровение (апокалипсис) пишува:
 И ноќ нема да има таму, и не ќе има потреба од светило, ниту од сончева светлина, бидејќи Господ Бог ќе ги осветлува (спасените членови на човештвото) и ќе царуваат (во Царството) во век и веков. (Откр. 22, 5)

презвитер  Ивица Тодоров 
 

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5895
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6698
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6501
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5686
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за oсвeстувањeтo oд грeвoт

БEСEДА за oсвeстувањeтo oд грeвoт

Зoштo апoстoлoт гo става нашeтo oсвeстувањe вo зависнoст oд вoскрeсeниeтo на Гoспoда? Затoа штo вoскрeсeниeтo на Христа oд мртвитe e главeн пoништувач на грeшeњeтo. И затoа штo нас ништo на...

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

Затoа гo брамe oнoј град штo ќe дoјдe. Тoа e град сoѕидан oд духoт, oд живoтoт и oд вистината. Тoа e град на кoјштo eдинствeн нeимар e самиoт Гoспoд Исус...

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА  (27.04.2024)

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА (27.04.2024)

Нашиот Господ Исус Христос, додека ја извршуваше спасителната мисија на земјата, воедно и го подготвуваше народот за примање на спасителното учење, односно Неговата наука. Он му правеше многу добродетели на...

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Во што е смислата на овој настан, кого толку светло, толку радосно, толку победоносно го празнува Црквата во Лазаревата сабота? Како да се спојат тагата, солзите на Христа, и таа...

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

03/05/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост )

ВЕЛИКИ ПЕТОК – Преп. Теодор Трихина; преп. Анастасиј Синајски; блаж. Анастасиј Синаит

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на преподобниот Јован Декаполит 18 април / 1 мај 2024

Тропар на преподобниот Јован Декаполит 18 април / 1 мај 2024

Блажен си ти Јоване преподобен, радост на големиот Григориј – твојот учител, смирен по срце, сотрудник на Јосиф, славејот на...

Тропар на светиот Христов  свештеномаченик  Кипријан Слепченски  17 април / 30 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Кипријан Слепченски 17 април / 30 април 2024

Кипријане,велики молитвениче,пред Бога застапниче,за нашите души покровителе.Моли се, оче преподобне,за оние кои ти приоѓаатод тебе благодат измолуваат.За нивно преумување,

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Девственички свети маченички,поучени за воскресение во живот веченод истоименитоста со благодат преисполнета – светата Анастасија,заштитени со молитвите на Христовиот пастир,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная