логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Зборувај и' на бомбата!

Што значи ова за сите оние што не можеа и се уште не можат да ги посетат своите села и роднини во Грција? Каде е тука „силната врска меѓу континуираното постоење на национална култура“? Таа е одземена и негирана наспроти принципите на класичниот либерализам. Каде е самопочитта на многубројните Македонци на граничните премини? Секој од нас што бил, си знае (по правило едно објаснување за себе, едно за пред другите)

Покрај сите муабети за нашето какво-такво лобирање во врска со името и за агресивното лобирање на Грција може да се промовира и еден друг пристап. Во филмот на Џон Карпентер Dark Star, во кој еден вселенски брод кружи по вселената и уништува нестабилни планети - еден од астронаутите и зборува за „феноменологија“ на бомбата што е по грешка активирана и не може да излета (значи ќе експлодира и ќе го разнесе бродот). Тоа се ред прашања од типот: „Која е смислата на твоето постоење“; „Од кај знаеш дека светот надвор од тебе објективно постои“; „Како разликуваш лага од вистина во комуникацијата со надворешниот свет“. И бомбата се повлекува во своето лежиште за да размисли за тешките прашања.

Она што можеби ни недостига во спорот со Грција е повеќе да зборуваме за „феноменологија“. Не ни требаат баш толку тешки прашања да ги натераме соседите да се вратат дома и да размислат. Но, во нашиот конкретен случај, тоа значи да се повикаме на нешто универзално, на принципите на политичкиот либерализам и на прашањето на праведноста меѓу народите.

На пример, такво едно прашање е следново: како може да се зборува за македонското прашање во дискурсот на политичкиот либерализам? Треба да се укаже на две претпоставки. Прво, ако ги прифативме „крајот на историјата“ на Фукујама и победата на либерализмот над комунизмот, тогаш сите прашања во врска со спорот треба да ги разгледаме од стојалиштето на политичкиот либерализам. И второ, највисока вредност на либерализмот е слободата.

Приближно вака оди резонот на автори како Џон Ролс, Вил Кимлика (јас си го викам Кимлицка) или Џозеф Раз - најспомнуваните имиња на современата либерална мисла.

А со Ролс нема лабаво. Денес има европски теоретичари што одат дури дотаму да тврдат дека по третиот квартал на 20 век, кој е во знакот на Кејнз, и четвртиот квартал, кој е на Шумпетер (Херберт Гирш), првиот квартал на 21 век ќе биде одбележан од Џон Ролс (Зигмар Мосдорф).

Да се биде слободен е најнеспорното барање. За да се практикува слободата и да се обликува животот автономно, на луѓето им треба посебен начин на живот и сите оние елементи што го сочинуваат тој начин на живот. Им требаат разни занимања и разни институции за да можат да ги задоволат своите материјални и духовни потреби (на пример, градежни инженери и училишта). Горе-долу кај Платон и кај Аристотел ќе го најдете истото. Значи, работи познати повеќе од 2.300 години.

Меѓутоа, современите теоретичари на либерализмот (Ролс и компанија) кажуваат и нешто друго. За нас многу интересно.

Имено, според нив, затоа што тој „начин на живот“ може да се негува само во специфична култура, потребата (или „интересот“ како што пишуваат американските теоретичари на либерализмот) да се има национална култура е предуслов за токму таа најскапа вредност на либерализмот - слободата.

Тогаш тоа што и' го прават соседите на Македонија во врска со името, јазикот, црквата не е само напад врз идентитетот, тоа е напад врз слободата и напад врз либерализмот. А од онаа страна на либерализмот е неслободата, тоталитаризмот, тероризмот, тиранијата. Во оваа насока треба да се движи нашата дипломатска феноменологија...

Понатаму, се вели слободата е израз на самопочит.

Она што либерализмот на Ролс го бара е луѓето да веруваат во својата способност, да веруваат во можноста дека ќе ги остварат своите намери, планови, желби. Тоа е предусловот за самопочит. Ако она што луѓето го прават е поставено во рамките на нивната национална култура; ако нивните животни планови се формулирани во таа рамка, тогаш постои силна врска меѓу континуираното постоење на национална култура и вредноста на самопочит. Ова е Ролсовата концепција на самопочит.

Што значи ова за Македонците во овие 16 години транзиција? Што значи ова за сите тие што не можеа и се' уште не можат да ги посетат своите села и роднини во Грција? Каде е тука „силната врска меѓу континуираното постоење на национална култура“? Таа е одземена и негирана, наспроти принципите на класичниот либерализам на Џон Стјуарт Мил. Каде е самопочитта на многубројните Македонци на граничните премини? Секој од нас што бил си знае (по правило едно објаснување за себе, едно за пред другите).

Ернест Гелнер, еден од најпознатите теоретичари на нацијата и национализмот го кажува истото - за нас „понародски“. За него, рамките на културата во кои луѓето се образуваат се рамките на светот во кој тие, морално и професионално, може да дишат. Слободен си кога можеш да дишеш. И пак прашање: Која е рамката во која можат да дишат Македонците? FYROM и визи. И не е баш некоја рамка. Сум бил една година во Источна Германија и добро знам дека таквата рамка се вика ѕид (луѓе чекаа по 10 часа во пошта во Источен Берлин за да добијат врска со Западен Берлин). А тој ѕид падна во име на слободата и либерализмот.

Македонското прашање и либерализмот.

Едноставно е. На наша страна е тезата на припадност - во либерализмот, темелна потреба (интерес) на луѓето е да и припаѓаат на својата национална култура, луѓето се слободни и дејствени, доколку се слободни да и' припаѓаат на својата национална култура. И историската теза е на наша страна. Темелна потреба на луѓето да ја негуваат мултигенерациската димензија на нивната култура. Факт: чувствувам дека и' припаѓам на македонската нација и на македонската култура во која дишам. Од каде овој факт? Не е хир и одлука на некоја авантуристичка влада. Мојот однос со многубројните генерации пред мене го подготвувале овој факт. Зашто, „одлучувајќи како ќе го водиме сопствениот живот ние не почнуваме де ново, туку повеќе истражуваме конкретни идеали и форми на живот кои се развивале и утврдувале од неброени поединци, понекогаш со генерации“. Додадете слободно - со векови.

Или, парафразирајќи ги Вил Кимлицка и Џон Ролс, националната и културната припадност не можат да бидат експеримент. За нас тоа значи дека Македонецот по АСНОМ не можел да ја гради својата држава без утврдените светогледи што му ги даваат многубројните генерации, културата во која се затекнува, а која своите корени ги има повеќе илјади години длабоко во историјата...

И уште едно прашање треба да се расчисти: во што сме ние нелиберални во однос на соседите? Дали сме одзеле слобода некому, да не може да „дише“? Сме ги негирале тезата на припадност и историската теза на некоја од нациите околу нас? Ако одговорот е негативен, тогаш либерализмот е на наша страна. Ако либерализмот потклекне на лобирање врз нелиберални принципи, тогаш треба да се плашиме за иднината на светот. Да зборуваме за феноменологија!


Бранислав Саркањац (Авторот е универзитетски професор)



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Октомври 15, 2023

Почнува 8-то издание на „Киненова“

Со проекција на филмот „Зад стоговите сено“ на грчката режисерка Асемина Проедроу и доделување на наградата за особен придонес во филмската уметност на актерот Бранислав Лечиќ денес (13.10.) во Синеплекс со почеток во 20 часот ќе биде отворено 8 издание на…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1248
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 1572
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Да се потсетиме на еден збор што го слушнавме од светиот Апостол, он спомна „посиновување“. Он спомна нешто што е навистина пресвртница во човековиот живот. Во човековиот живот, покрај тоа...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Славен и прославен е Господ од целиот род човечки,што изнедри таква фиданка како тебе о, Јосифе,рако продолжена на Духот Свети,поттикнат...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная