логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Теологијата е слово Божјо кое го разбираат чистите, смирени и преродени души. Теологијата не се состои од убави зборови на умот, кои се создаваат со филолошка техника и ја изразуваат со правен или световен дух.

Материјалните зборови не можат да и зборуваат на човечката душа, како што ни една убава статуа не може да зборува, освен ако слушателите се премногу световни, па, просто се задоволуваат од пријатни разговори.

Теологијата која се предава како наука, обично ги испитува работите историски и нормално е да ги сфаќа надворешно, зашто и недостига светоотечки подвиг, внатрешно доживување. Таквата теологија е полна со сомнежи и двоумења, бидејќи божествените енергии не можат да се сфатат со умот, туку, човекот мора претходно да се подвизува и да ги доживува така што, во него би почнала да дејствува благодатта Божја.

Оној, кој мисли дека со надворешни научни теории може да ги сознае тајните Божји, личи на безумник кој мисли дека со телескоп може да го види рајот.

Оние, кои се подвизуваат во светоотечки дух, стануваат практични богослови и биваат посетени од благодатта на Светиот Дух. А ако покрај внатрешното образование на душата имаат и надворешно, можат подобро да ги опишат и протолкуваат тајните Божји, како што тоа го правеле Светите отци.

Но, ако некој не стане сроден со Светите отци, а сака да толкува или пишува, ќе промаши и ќе се оштети себеси и светот со својата духовна сиромаштија.

Од друга страна, пак, не е добро некој да богословствува врз основа на инославно богословие, зашто тоа личи на неплоден човек, кој усвојува туѓи деца и потоа ги претставува како свои, а себеси се нарекува татко на многу деца. Светите отци словото Божјо го произнесувале од своето срце, а своите искуства ги стекнувале во борбата против злото и во огнот на искушенијата. Сето ова смирено го исповедале или запишувале од љубов, за да ни помогнат нам, на своите наследници. А љубовта никогаш не ја задржувале само за себе, а сите други дарови ги препознавале како дарови Божји.

Оние, кои даровите Божји ги претставуваат како свои се најбесрамни и најнеправедни на светот, зашто се неправедни кон Бога и уште повеќе кон себе, бидејќи така себеси се лишуваат од божествената благодат.

Оние, кои непрестајно и за сè Му благодарат на Бога, смирено бдеат над себеси и со многу добрина бдеат над сите созданија Божји, стануваат најдоследни богослови, дури и ако се неписмени. Како што и неписмените овчари деноноќно следејќи го времето стануваат најдобри метеоролози.

 

Оние, кои живеат едноставно, имајќи во себе добрина и добри помисли, и така постигнуваат внатрешна едноставност и чистота, можат и натприродните работи да ги видат едноставно, како природни. Зашто, кај Бога сè е едноставно и Он не употребува поголема сила за натприродното, а помала за природното, туку една и иста сила за сè. А ова е така, зашто во Бога сè е многу едноставно, како што и Он Самиот е многу едноставен, и тоа ни го покажал Неговиот Син со својот свет едноставен живот на земјата!

Кога во човекот, пред сè, постои чистота, па ќе дојде и простосрдечноста со топла љубов и побожност, тогаш во него е вселена Светата Троица. Со такво божествено просветлување лесно е да се пронајдат клучевите на божествената смисла и да се протолкува Духот Божји на едноставен и природен начин без главоболка од умување.

Од чистотата или лукавоста на оној што ја поседува, зависи дали ќе биде добар или лош толкувач. И во зависност од ова ќе се офајди или ќе се оштети. Многупати човекот може да се измами немајќи искуство (а има добри намери); на пример, оној што знае дека постои и бело вино, може во него да налива црвена боја за да го направи вистинско (црвено) вино и така да го отруе светот. Но и без искуство и лукавост, ако се потпре само на човечка правда и логика, пак ќе се огреши кон Духот Божји и така ќе згреши кон себеси и кон другите.

Во Евангелието ги гледаме работниците од првиот и третиот час како се бунтуваат, потпирајќи се на човечката правда и логика, мислејќи дека се онеправдани (Мат. 20, 1-15). А срцепознавачот Господ со своето чувство за правда на сите им платил исто. Иако според Својата божествена правда која е полна со сожалување и љубов, Он најмногу би им платил на работниците кои дошле во единаесеттиот час, зашто тие кутрите, најмногу душевно страдале и се умориле, за разлика од останатите работници кои се умориле само телесно: Но, како ние, бедните луѓе, со својот ограничен мозок да ја сфатиме оваа божествена правда, како што со нашата ограничена љубов не можеме да ја сфатиме ни Неговата бескрајна љубов. Оттука, љубовта Божја се ограничила на тоа, секому да плати според договореното, а ова било така за да не се соблазнат оние кои повеќе се сакале себеси, отколку другите. И кога им вели: „Не ве онеправдувам, толку се договоривме“, мислел: „јас сум господар со благородна љубов и божествена правда која не можете да ја сфатите“, а не: „јас сум господар и не почитувам никого“. Зашто нашиот Бог е Отец, а ние сме Негови деца и Неговата татковска љубов сите ја познаваат. Тоа е љубовта која се распнала за нас, за да нè избави и да го воспостави рајот.

Кога би можеле да излеземе од себе (од себељубието), тогаш би ги виделе сите работи онака, какви што се во реалноста, би гледале со божествени очи, чисто и длабоко. Затоа, пред сè, е неопходно да излеземе од светот во пустина и смирено, покајно и молитвено, да се подвизуваме, да направиме пустина од своите страсти, да ја истераме духовната здодевност и да ја примиме Божјата благодат и така да станеме вистински богослови.

Ако некој не ги очисти своите духовни жици, постојано ќе има „кратки споеви“ и ќе биде полн со светски теории и сомнежи. Тогаш не богословствуваме, зашто повеќе се наоѓаме во сферата на овој свет, отколку што историски истражуваме или законски испитуваме. Односно, дали клинците со кои Христос е прикован биле три или четири, и колку војници биле присутни при распнувањето. Така го запоставуваме она што за нас е важно: дека Христос е распнат поради нашите гревови и заради нашето спасение и дека страдал повеќе од сите свети маченици. Зашто, ним им помагал со Својата божествена сила, додека таа иста сила не ја употребил за Себе, туку, страшните болки ги претрпел од љубов.


Извадок од книгата: Старец Пајсиј Светогорец, Велес: Повардарска епархија „Св. Ѓоргиј Полошки“ 2016, 217-220

 

Извор: Бигорски манастир

 

 

 

 

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5811
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6628
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6413
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5609
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Најново од духовност

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Тропар на св.Христов исповедник Георгиј Митиленски митрополит 7 април / 20 април 2024

Пастироначалниче на скитското подвижништвово степите руски непроодни,Ниле ученику Христов облагодатен,денес и во веки Бога преку тебе Го прославуваме,и твоите подвизи...

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная