логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Од најраното  време на христијанството Светата Евхаристија е појмувана како вистинско Христово  присуство на земјата се до Неговото второ славно доаѓање. Исклучително е важно да се има на ум дека свештенодејствувањето на Божествената Литургија не е прост комеморативен  настан во кој се опоменуваме за нешто што било во минатото и што во краен случај имало малку или нималку врска со нас овде и сега и на поколенијата после нас. Можеби еден ваков погрешен пристап доведува  до самата индивидуализација на верните кои пристапуваат кон осветувањето и апслоутно не постои интересирање за осветувањето на оној покрај нас. Забораваме дека ближниот ни е духовно огледало во кој треба да го видиме и да го измериме својот духовен напредок или назадување. Доволно е само да го издвоиме Евангелскиот дел кој го читаме во недела за Страшниот Суд, со кој се подготвуваме за влез во Големиот пост, во просторот на духовната борба со самите себе, за да важноста од интеракцијата со други ни стане во потполност јасна (Мт.25,31-46) .

Мораме да нагласиме дека Литургијата, секако е, настан на иднината. Она во што веруваме и на  што се надеваме - „Го чекам воскресението на мртвите и животот во идниот Век ”. Сепак ние ниту сега не сме без тоа што Бог ни го ветил, зошто, рекол: „Јас сум со вас во сите денови до свршетокот на светот” (Мт. 28, 20). Како  тоа Тој е со нас ? Како Црква. Како икона на Царството Божјо. Црквата е присутност на Христос, присутност на Царството Божје, полнота на благодат. Иднина, парадоксално, сега и овде, во историјата. Таа икона е токму Светата Литургија . Молитвата за анамнеза на Литургијата, за Св.Јован Златоуст изразува присутност, како на минатото така и на она што ќе се случи дури на крајот на историјата: „Сеќавајќи се на се што заради нас се случило, крстот, гробот, тридневното Воскресение и на Второто и Славно доаѓање”. Ние сега се сеќаваме на тоа  што ќе дојде но настанот  е реално присутен во Литургијата  и Тајната на Царството Небесно делува што ни ја потврдуваат  и  Христовите зборови : „Царството небесно е внатре во вас”  (Лк. 17,  21) . Тајната на спасението значи го подразбира севкупно создавање која е рекапитулирана во човекот. Со самото тоа, нашето присуство на Светата Литургија е присуство во Царството Божјо, но и присутност на севкупното создавање во тоа Царство како што вели Свети Максим Исповедник. Ова треба секогаш да се има на ум. Да се сетиме како почнува Светата Литургија? Со Благословување на Она кое е икона на Светата Литургија : „Благословено е Царството на Отецот и Синот и Светиот Дух сега и секогаш и во вечни векови”.

Евхаристијата  е едниствен начин на кој Црквата феноменално се открива во целата своја полнота и не би било претерано нејзиното поистоветување со самата Црква. Црквата Божја служи Евхаристија станувајќи  истовремено со неа и сама конституирана и тие се секогаш заемно зависни со канонски предуслови -  вистинската вера и евхаристиското општење со сите други помесни цркви. Храмот, Црквата или местото на соборот е просторот  во кој се остварува присуството на Царството Небесно : „ Каде се двајца  или тројца собрани во мое име, таму сум и јас меѓу нив” (Мт. 18:10). Црквата во Литургијата, како што вели Преподобен Јустин Ќелијски, вечноста ја внесува во времето , а времето во вечноста , таа станува место на Богојавување , каде човекот на најинтимен начин општи со Бога , каде Бог не само што му се открива , како на Мојсеј на Синај  (Изл.33,20-23) туку Тој му се дава  како Храна за Живот вечен.

Со оглед дека свештенодејствувањето на Светата Евхаристија  неодвоиво е поврзано со одредени предуслови од кои, два веќе напоменавме,  најважниот е присуството на Лаосот - народот Божји , поради кој и во име на кој, Христос се принесува и раздава. Верниот народ не е собор на пасивни набљудувачи кој присуствува на Светата Литургија која ја служат свештениците. Тој е една од конститутивните служби на Црквата, покрај епископите, презвитерите и ѓаконите. Тие  четири  служби се икона на идното Царство.  Сите овие служби во Црквата го иконизираат идниот собор,  Царството Божјо .Тие мораат да бидат заедно, за да секоја од нив посебно  постои  и упатени се една на друга.

Учестувајќи, односно станувајќи конститутивен елемен, како   предуслов за остварување на, Иконата на Царството Божјо, гледаме дека никој не е изземен од благодатниот дар. Сите се повикани, сите можат да учестуваат и сите учестуваат, можеби дури и несвесно. Низ својот секојдневен труд секој посебно учестува во Приносот,  во лебот и виното како содржание на  се создадено,  но преобразени како тело и крв Христова ги примаат само оние кои преку вера и крштение и отфрлање на својот поранешен живот станале деца Божји.

Овде доаѓаме до она што го нарекуваме подготовка за Причест.     

Почетокот на  Евангелската објава  почнува со зборовите : „Покајте се зошто се приближува Царството Небесно” (Мт. 3, 2) . Покајанието е предуслов кој човекот го прави приемчив за учествување во домостројот на спасението . Тоа го пројавува нашето признание дека сме немоќни да било што направиме без Бога, дека сме отоврени благодатта да делува  во нас, според зборовите  Спасителови: „Без мене неможете да правите ништо ” (Јн. 15.5) . Токму поради тоа Синот  Божји, второто лице на Света Троица,  Оној кој на Предвечниот  Совет ја зел на себе иницијативата за создавање на светијата и грижата за него, доаѓа на светот да го ослободи од власта на гревот, ѓаволот и смртта и да го оспособи  повотрно да биде принос на Бога Отецот, да биде според зборовите на Светите Отци, на космичката Литургија на која Тој началствува во име на сите . Пораснувањето од сила во сила како што сведочи Ап. Павле и прераснување во висина на растот на мерата Христова (Еф. 4, 13) почнува овде и се протега низ сите векови и целата вечност. Идеалот  проповеда  и настојувањето на Црквата е да сите и секогаш имајќи го, како први Христијани, според зборовите од Делата апостолски,  Христа пред себе, бидат подготвени за Причест, што на еден начин подразбира и спремност за мачеништво, незаборавајќи дека за Воскресение во нов  Живот неопходно е да умреме најпрво за гревот, за поранешот човек, а ако е потребно  да како сведоци за верата низ вековите, поднесеме и мачеништво и страдање,  секогаш да бидеме  спремни да застанеме  на Судот Божји. Во овоие покајнички рамки спаѓа и се она што во крилото на Црквата се изнедрило: пост, личната молитва, подвизите, чинењето добри дела, кои ја покажуваат нашата спремност и способност да во другиот  го согледаме образот Христов  и кој е вовед во Литургијата.

Од овој краток осврт можеме да видиме дека на Светата Литургија нема место за никаков индивидуализам, никакво одвојување од Соборот. За  жал, тоа одвојување го гледаме често на нашите Богослужења. Трагично, тогаш наместо да го икоизираме животот ние ја иконизираме смртта. Може да речеме дека ја сквернавиме  Светата Литургија, а со тоа го сквернавиме и Царството Божјо. Тогаш кога, немајќи свест дека сме служба во Црквата и дека треба со останатите да ја служиме Светата Литургија, обавувајќи некои свои приватни работи во текот на Богослужењето, ние тогаш се одвојуваме од заедницта, се одвојуваме од Царството Небесно и тогаш како што вели Св. Андреј Критски во Големиот канон, се наоѓаме надвор од Арката на Спасението - Црквата која патува кон незалезниот Осми ден.

 

 

Дејан Блажески



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Октомври 15, 2023

Почнува 8-то издание на „Киненова“

Со проекција на филмот „Зад стоговите сено“ на грчката режисерка Асемина Проедроу и доделување на наградата за особен придонес во филмската уметност на актерот Бранислав Лечиќ денес (13.10.) во Синеплекс со почеток во 20 часот ќе биде отворено 8 издание на…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1309
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 1641
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Беседи

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

БEСEДА за градoт штo сe ѕида

Затoа гo брамe oнoј град штo ќe дoјдe. Тoа e град сoѕидан oд духoт, oд живoтoт и oд вистината. Тoа e град на кoјштo eдинствeн нeимар e самиoт Гoспoд Исус...

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА  (27.04.2024)

Отец Славчо Костадиновски: ЛАЗАРОВА САБОТА (27.04.2024)

Нашиот Господ Исус Христос, додека ја извршуваше спасителната мисија на земјата, воедно и го подготвуваше народот за примање на спасителното учење, односно Неговата наука. Он му правеше многу добродетели на...

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Прот. Александар Шмеман: Цветници - НЕДЕЛНИ БЕСЕДИ (10)

Во што е смислата на овој настан, кого толку светло, толку радосно, толку победоносно го празнува Црквата во Лазаревата сабота? Како да се спојат тагата, солзите на Христа, и таа...

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

30/04/2024 - вторник

Велигденски пости; (строг пост)

ВЕЛИКИ ВТОРНИК – Светиот свештеномаченик Симеон епископ Персиски; Свети Акакиј епископ Мелитински; Свети Агапит папа Римски; Преподобните Саватиј и Зосим; +Свети свештеномаченик Кипријан Слепченски;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов  свештеномаченик  Кипријан Слепченски  17 април / 30 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Кипријан Слепченски 17 април / 30 април 2024

Кипријане,велики молитвениче,пред Бога застапниче,за нашите души покровителе.Моли се, оче преподобне,за оние кои ти приоѓаатод тебе благодат измолуваат.За нивно преумување,

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Тропар на светите Христови маченички Агапија, Хионија и Ирина 16 април / 29 април 2024

Девственички свети маченички,поучени за воскресение во живот веченод истоименитоста со благодат преисполнета – светата Анастасија,заштитени со молитвите на Христовиот пастир,

Тропар на влегување  на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

Тропар на влегување на Господ Исус Христос во Ерусалим Цветници 2024

глас 1Христе Боже,  за да  нé увериш во општото воскресение, пред Твоето страдање  го воскресна Лазара од мртвите. Затоа и...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная