логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка



starec.dr.jpg

(Беседи за духовниот живот)

Дијалози со една стара дама

1

Една постара дама од аристократско семејство, во мигови на отвореност, му раскажувала на својот духовник дека мислите ì бегаат на сите страни, како жаби, и духовникот ја посоветувал, пред да почне да се бори со своите помисли, да почне да се бори со својот јазик. При следната средба тој ја праша:
– Но, како е, почна ли да се суши калта во која се размножуваат жабите?
Дамата одговори дека учи да молчи, но дека тоа се покажало како мошне тешко. Понекогаш, кога настојува да се воздржува, добива срчева аритмија и има чувство како крвта да и се собира во главата. Таа со чудење призна:
– Никогаш не сум мислела дека е толку комплицирано да се молчи. Порано бев уверена дека можам да говорам или да молчам по сопствена волја, но сега разбрав дека јазикот е тој што ме води, како да сум врзана со јаже. Да се бори човек со него е исто толку тешко, како да се бори со тиран. 
Духовникот ì даде совет да не се среќава со поранешните соговорници, за да не се отвораат уште незараснатите рани и, исто така, кога постои прилика за тоа, да си одреди време, на пр., час или два, за потполно молчење.

2
Следниот пат дамата рече дека веќе полесно го поднесува, како што таа се изразила, „постот на јазикот“, и замоли за благослов во устата да држи мало крвче, за уште помалку да зборува. Духовникот ì возврати дека крстот е – светиња којашто не смее да се држи меѓу заби и да се превртува со јазик, а доколку сака, да си стави во устата камче и внимателно да го вади при нужни разговори и при земање храна.

По месец дена дамата му соопшти на духовникот дека и понатаму учи што помалку да зборува, но дека каменот во устата ì пречи: те ì се собира плунка, те камчето и удира во забите, те не ì дава да дише – и, воопшто, нејзините мисли премногу се вртеле околу тоа камче. На тоа духовникот ì рече да го става камчето во уста наутро, петнаесет-дваесет минути, и пред спиење, за да ја потсетува на ползата од молчењето, и ако се присети за нешто што дента го кажала напразно, да го држи камчето во устата двапати подолго, одошто ì е наложено. Добро е камчето да го чува на видливо место, за да ì паѓа в очи, и да го носи со себе ако заминува некаде. Дамата вети:
– Ако се научам на молчење, ќе го оковам со сребро, за спомен на мојата борба.
Потоа духовникот почна да ја учи на Исусовата молитва и ì даде правило, коешто таа почнала ревносно да го исполнува.

3
По извесно време дамата повторно дојде кај духовникот и му рече:
– Оче, горам од желба да ги научам моите блиски на Исусовата молитва
Духовникот ја праша:
– Дали вас лесно ви оди молитвата?
Таа одговори:
– Да, лесно. И сакам сите да ја научат.
Тогаш духовникот заклучи:
– Вие ја немате Исусовата молитва. Вие ги правите само првите чекори,  и во тоа ви помага благодатта. А потоа ќе настапи време на тешкотии и на проверки. Стремежот другите да ги научите на Исусовата молитва произлегува од непознавањето на самата себе,  и од неискоренетата желба да зборувате и да зборувате, макар и под маска на благовиден предлог. Вие уште не сте минале низ огнот на демонските искушенија, не сте ја спуштиле молитвата во длабочината на својата душа, и затоа сакате и лево и десно да истурате туѓи зборови. Запаметете, ако не се воздржите од ова, самите нема да ја стекнете Исусовата молитва.
Посетителката се замисли:
– Отец, сакав тоа да го направам од љубов кон блиските и кон пријателите...
Духовникот категорично ì рече:
– Дури не ни спомнувајте дека се занимавате со Исусовата молитва. А ако сепак дојдете во прилика да мора да зборувате за неа, кажете кратко дека некогаш со таа молитва се занимавале монасите и дека и денес има луѓе што ја практикуваат – и ништо повеќе
 Понатаму, тој ја праша:
– Ако ви доверат да чувате златен предмет, којшто треба да го вратите на сопственикот, дали ќе го оставите пред вратата, или ќе го сокриете подалеку од туѓи погледи?
Дамата одговори:
– Се разбира дека ќе го сокријам. А ако тој предмет е многу скап, за него нема да кажам ниту збор на никого, дури ни со шепот, за да не ме чујат крадци и да не ме ограбат.
Духовникот ì појасни:
– Златниот предмет, скапоценоста – тоа е името на Исус Христос; вратата – тоа е вашата уста; а местото на коешто може да се сокрие скапоценоста е – срцето; крадците се – страстите, во прв ред страста на суетата; ограбувачите се – демоните, коишто на оние што ја практикуваат Исусовата молитва испраќаат внатрешни и надворешни искушенија.
Дамата се зачуди:
– Но, дури и да не кажам на никого за Исусовата молитва, зарем демоните нема да разберат дека ја практикувам? Обично, кога сум сама, ја кажувам на глас, а нели демоние слушаат дури и шепоти и го гледаат движењето на усните? Далии затоа не треба да се молам на глас?
Духовникот ì одговори:
– Отците благословуваат да се кажува Исусовата молитва на глас, особено во почетокот ма духовниот пат, а потоа усната молитва да се замени со внатрешна. Но тука работата е во нешто друго: ѓаволот може да го искушува човекот само онолку колку што ќе му биде допуштено од Бога. Преку нашите страсти јакне власта на ѓаволот над нашата душа. Кога се препуштаме на желбата да ги учиме другите, пред самите ја научиме, или, уште полошо, покажуваме на себе како пример на молитвена активност, тогаш благодатта нè напушта и Господ, сакајќи да нè избави од гордоста, дозволува да не снајдат болка, тага и искушение, а понекогаш и да паднеме во тешки гревови. А, напротив, молитва практикувана со смирение и во тајност, го штити човекот. Затоа светите отци и велеле: „Биди со луѓето како да си глувонем – така ќе ја зачуваш молитвата од непријателите“.
Дамата се заинтересира:
– Постојат голем број книги за Исусовата молитва. Треба ли да ги читам?
Духовникот ì одговори:
– Читањето е полезно, тоа помага да ги избегнуваме грешките. Но не може да се стекне Исусовата молитва со изучување на раководствата од книгите. При некој старец, кој се наоѓал во прогонство, непосредно пред неговата смрт дошла една негова духовна ќерка. Таа му признала дека со молитвата не ì оди како што треба, и дека дошла до таков степен на закоравеност во срцето што, изговарајќи ги зборовите „помилувај ме грешната“, не ì било јасно во што таа греши, и ги повторувала тие зборови механички. Тогаш старецот ì рекол: „Да се помолиме заедно“, и почнал да ја кажува на глас Исусовата молитва. Во неговите зборови сè посилно и посилно звучело покајанието, и тоа се претворило во некој вид ридање на душата. Се чинело дека тој го изнесува пред Господа покајанието за целиот свој живот. Духовната ќерка го слушала, и во тие мигови за прв пат ì се открила длабочината на Исусовата молитва. Тогаш клекнала и почнала да плаче горчливо. Старецот ì рекол: „Кажувај ја така Исусовата молитва.“ Наскоро тој умрел, но молитвата како негово благословение, потекла во нејзиното срце. А ние често ја изговараме молитвата како воопшто да не постои Бог Кој гледа на нашите срца, тку постојат само зборовите – како јазли на бројаницата. Освен што човекот треба да се учи на молитвата, таа е и дар, се дава како и другите духовни дарови. Древните светии немале напишани упатства, затоа го користеле најважното – чистотата на срцето, а самата благодат била нивен наставник. Тие зборувале со Господа  како живиот Христос да стоел пред нив.
Дамата се замисли:
– Ако јас сметам дека Христос стои пред мене, ќе треба да си го претставувам Неговиот образ. Можеби треба да запаметам некоја од моите сакани икони и да ја репродуцирам во умот?
Духовникот се спротистави:
– Ако почнете да си го претставувате Христос, ќе се најдете во власта на сопствената  распалена вообразба, ако почнете да се потсетувате на иконата на Спасителот, нема да можете да влезете во своето срце, умот ќе ви остане надвор. Да се моли пред икона и да се замислува иконата се две сосема различни работи. Во вториот случај вие го откривате својот ум за образи и за претстави, и тој почнува да талка по ликовна галерија, создадена од самиот него.
Дамата искажа недоумение:
– Како, тогаш, во таков случај можам да си замислам дека Господ е блиску до мене и дека разговарам со Него?
Духовникот ì појасни:
– Не си претставувајте, туку просто верувајте дека Господ го слуша секое движење на вашето срце, дека е блиску не во просторна смисла, како некој човек да стои покрај вас, туку дека е близок по Своето сеприсуство. 
Дамата прашала:
– Што треба да биде поставено во темелот на молитвата?
Духовникот ì одговорил:
– Бдеењети и трезвеноста, поточно, двете први заповеди за блаженствата: за духовно бедните и за оние што плачат.
Дамата му рече:
– Мене не ми е сосема јасно што е тоа бдеење. Треба ли да не спијам ноќе? А што се однесува до трезвеноста, јас не пијам ни капка вино, освен во исклучителни случаи. Јас веќе речиси сосема престанав да одам на гости и да ги примам своите поранешни пријатели. Дури и кога водев световен начин на живеење и, како што сега разбирам, многу грешев, никој не ме видел пијана. А што се однесува до бдеењето, навистина, гостите често седеа кај мене до доцна во ноќта, по што јас до зори читав некоја полезна книга.
Духовникот ì одговори:
– Бдеење – тоа е очистување на умот од помисли, а трезвеност – борба со страстите. Секоја страст нè опијанува исто како и виното.
Дамата повторно се замисли:
– Нешто почнува да ми станува јасно... Во молитвата треба постојано да се бориме со помисли, во спротивно во душата неочекувано навлегуваат страсни чувства. Но, сепак: каква е врската меѓу борбата со помислите и ветувањето Блажени се бедните по дух?
Духовник одговорил:
– Да се биде беден по дух значи да не се верува дека со сопствени сили можеме да сториме какво годе добро, туку и најмалото добро или победата над себе треба да ì ја припишеме на Божјата благодат. Бедниот по дух чувствува колку малку знае. Во него се појавува желба да учи, а во духовна смисла учењето е – послушание и отсекување на својата волја. Послушанието, од своја страна, раѓа смирение коешто на помислите им сервира тишина, а на умот – прозрачност. Човек кој не ја отсекол својата волја, секогаш пребива во состојба на вознемиреност и тревога. Умот на гордиот не наоѓа мир за себе: тој, како гладна ѕвер, напаѓа на надворешните знаења, за да се насити со нив и преку нив да се зацврсти. Но, на тој начин тој сепак не го добива најважното – душевниот мир. Токму затоа животот на гордите луѓе е неспокоен и измачувачки. Човек којшто не стекнал смирение, не може да го заклучи својот ум во зборовите на молитвата: нему му е тесно в тие зборови, тој сака да се извлече надвор, како од некоја темница, да излезе во просторот на сопствените вообразби.
Следната заповед за блаженствата е – блажени се оние што плачат. Плачот, заповедан од Спасителот, е покајание поради своите гревови; солзите, кошто се леат од очите, или болката во срцето, ги гасат нашите страсти, и затоа Исусовата молитва треба, пред сè, да биде молитва на покајание. Искреното покајание го отвора срцето кон за молитвата, тоа го покажува она место на коешто умот треба да стои за време на молитвата. Кога нема покајание, срцето се затвора, како врата, и умот станува надвор, не знаејќи како да влезе внатре. Покајанието наликува на вода, којашто го гаси огнот или жарта на страстите во нашето срце. Во покајанието се буди духот – окото на душата. Оној што се кае веќе сега, на земјата, добива утеха од Бога.
Дамата праша:
– Како се стекнува смирение? Сум сретнала луѓе коишто постојано велат: „Простете, ве молам“ – дали тоа е знак на смирение?
Духовникот ì одговори:
– Тоа е – смиренословие, а смирение е – состојба на душата. Тоа е просто, но душата, кога ќе сретне вистински смирен човек, чувствува радост, додека, пак, под јавно смирение може да се крие самољубие и неискоренета гордост. Не е смирен оној кој себеси се нарекува грешник, туку оној којшто трпеливо ги поднесува навредите од другите. Ако твојата помисла те води кон осуда на човек, кажи си во себе: „Овој човек е подобар од мене, но во искривеното огледало на мојата душа јас како да ги гледам туѓите пороци, коишто, всушност, се вгнездиле во мене“.
Дамата праша:
– А како да не осудувам човек за јавно сторен грев?
Духовникот ì одговори:
– Помолете се за исправање на тој човек, а ако сте зафатени со Исусовата молитва, тогаш додавајте извесно време: „Помилуј го него и мене грешната“. Ако, пак, го осудите, тоа ќе стане камен на спрепнување во вашата молитва. Постојаната молитва им е заповедана на сите христијани, но особено на монасите схимници. Во текот на схимнички постриг, на главата ма монахот се става капа слична на детска, како знак дека молитвеникот мора да биде незлобив како младенец. Тоа незлобие попрво ќе го научи на молитва, отколку која било книга.
Дамата праша:
– А која книга може да послужи како најдобро раководство за Исусовата молитва?
Духовникот ì одговори:
– Светото Евангелие: во него прикриено е пренесено учењето за Исусовата моитва, учење коешто го опфаќа целиот човечки живот. Без исполнувањето на заповедите, невозможно е практикувањето на Исусовата молитва, а без молитвата – невозможно е исполнувањето на заповедите.
Дамата искажа недоверие:
– Ми се чини дека разбрав нешто, но не до крај.
Духовникот додаде:
– Учењето за молитвата станува разбирливо постепено, според мерата на напорите и стекнувањето на духовното искуство. Ако кажете дека сте разбрале сè, тоа би бил најлошиот од одговорите. Вие сега знаете, како да ги направите првите чекори, подоцна ќе видите и други нешта.
Дамата праша:
– Какво благословение ќе ми дадете?
Духовникот одговори:
– Животот и молитвеното практикување да бидат сокриени од светот.
При разделбата, дамата му рече на духовникот:
– Гледам дека сакате да направите од мене истовремено и христијанка, и спартанка.

Подготви:  д-р Драган Михајловиќ

Посети:{moshits}

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5826
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6639
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6432
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5623
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

22/04/2024 - понеделник

Велигденски пости; (строг пост)

Светиот маченик Евпсихиј; Преподобниот маченик Вадим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април /  23 април 2024

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април / 23 април 2024

Рахила плачеше по своите деца,о свети пустињаци од дванаесетте манастири,а ние денес се радуваме на вашите венци невенливи,ангел Господов свитата...

Тропар на светиот Христов маченик Евпсихиј 9 април / 22 април 2024

Тропар на светиот Христов маченик Евпсихиј 9 април / 22 април 2024

Од твоето срце за Христа спремнопламен ревносен излезе,о Евпсихие свети мачениче,ја запали лагата од овој свет,осветлувајќи ги бездните на темнината...

Тропар на св.Христови Апостоли Иродион, Агав, Руф, Асинкрит, Флегонт и Ермиј8 април / 21 април 2024

Тропар на св.Христови Апостоли Иродион, Агав, Руф, Асинкрит, Флегонт и Ермиј8 април / 21 април 2024

 Вие кои верата во Бога Единиот на вселенатаја проповедавте, Апостоли со мноштво венци закитени,маченици, пророци, проповедници и учителиИродионе, Агаве и...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная