Поштенските марки што секојдневно се издаваат во целиот свет од страна нанационалните поштенски оператори, се силно пропагандно средство за презентирање на сите културни, историски и природни вредности на секоја земја.

Последниве години меѓу издавачите на поштенски марки стана пракса поштенските управи да некои земји да издаваат заеднички изданија на две или три земји. Се избира еден или повеќе мотиви кои ги поврзуваат земјите, а потоа се пренесуваат на марките во секоја земја со називот на државата и номиналната во национална валута и тие марки се употребуваат во односната земја. Едно такво заедничко издание минатата година реализираа поштата на Русија и поштата на Србија. Изданието се состои од две марки. Српската пошта за мотив ја земала охридската икона Богородица Одигитрија од 14 век век, а руската пошта иконата на Архангел Михаил од почетокот на 15 век од големиот руски мајстор Андреј Рублев. Марките се печатени во пар, српското издание со номинала од 2 X 50 динари, а руското од 2 x 15 рубли. Руската пошта ова издание го печатела во тираж од 500.000 серии. Според Викторија Поповска-Коробар, од Музеј на Македонија, „станува збор за иконата Богородица Одигитрија која потекнува од Охрид од црквата ’Св. Богородица Перивлептос‘ и е со димензии 99 x 72, 5 x 2.“ На другата страна од иконата е насликано Благовештението. Оваа икона сега е во сопственост на Народниот музеј во Белград, а за тоа како овие и многу други ремек дела стасале во збирките на Народниот музеј во Белград досега е многупати пишувано.

Од мојот партнер-филателист од Москва го добив ова издание, бидејќи тоа е интересно и за македонските филателисти. Но, уште при првиот поглед на марките разочарува една работа. На марката со Архангел Михаил наведен е авторот Андреј Рублев и сопственикот на делото-Државната Третјаковска галерија. Додека од друга страна, на марката со ликот на Богородица Одигитрија стои само 14 век и Национален музеј Белград. Со ова на многубројната публика и на љубителите на средновековната уметност од светот им е ускратен податокот за потеклото на иконата. А тоа не може никако поинаку да се толкува освен како страв и нечиста совест на раководството на Народниот музеј од Белград да го наведат потеклото на ова ремек-дело на средновековната уметност. Најмалку што требало да наведат би било „охридска икона“. Покрај тоа што ваквата постапка може да се нарече и „китење со туѓи перја“, сепак, фактот што токму охридската икона Богородица Одигитрија е избрана за ваква презентација, во вака престижно издание во најголемата земја во светот и со толкав тираж, претставува комплимент и признание за непроценливите уметнички вредности на ова уметничко дело, создадено во рамките на охридската сликарска школа. И покрај тоа што српското средновековно сликарство е богато со вредни уметнички дела ова е секако доказ дека Богородица Одигитрија никој не ја надминал.

Климе Поповски

Извор: Утрински весник

http://www.utrinski.com.mk/?ItemID=C5A09C7D910EC749B7F4C556A1BC9238