НОТАЦИЈАТА  - ИМА ЛИ НЕШТО ДА НАУЧИМЕ ОД НЕА ЗА САМИТЕ НАС?

SV.Jovan.Kukuzel

Лулка на философијата е Истокот - од Пекинг до Атина.
Лулка на науката се Западна Европа и Америка.


Св. Николај Велимировиќ

SV.Jovan.Kukuzel4


Можеме ли да претпоставиме дека одреден вид нотација може да открие нешто за нас? Верувам дека позитивниот одговор на ова прашање не е без причина.
Знаеме дека нотацијата е еден вид на писменост, преку која едно музичко дело „го живее својот вечен живот на хартија“. Меѓутоа, како и секое нешто создадено од човекот, во себе крие нешто од цртите на нејзиниот творец.
          Често во црковните кругови, кога се зборува за црковното пеење, поточно за неговата стара форма - едногласноста (полифонијата не може да се бележи со невми), се коментира и дали модерната петолиниска нотација би можела соодветно да го замени невматското писмо.


           Според објаснувањето на нашиот истакнат музиколог, композитор и протопсалт од минатиот 20 век, Петар Динев, причината за почитта на источните пејачи кон Хурмузиево-Хрисантовата невматска нотација „лежи во слободата што им се дава во пројавувањето на субјективната  креативност во исполнителското искуство“ [1]. Иако постојат различни причини во основата на претпочитањето на невматската нотација пред западната (повторно, за едногласно пеење!) (тука  не е место за нив да се разговара), мора да забележиме дека Динев има одредено право. Бидејќи природата на самата невматска нотација е таква што дозволува користење на интерпретативен елемент во изведбата на пејачот. Вообичаено во изведбите на едногласните пеења, псалтите, во зависност од нивниот учител и школа, додаваат субјективен шмек на нивното пеење.
           Западната нотација, сепак, не дозволува такво нешто - строго го фиксира, „го става во жлеб“ мелодискиот материјал. Се разбира, и таму има интерпункциски знаци — мелизми, кои, сепак, се изведуваат токму на местата каде што се обележани. И не може секој да ги пее како сака.
Во 19 век, италијанскиот бел канто [2] композитор Џоакино Росини, за кого во тоа време говорел  целиот свет [3], ги реформираше музичките украси строго определувајќи ги. Пред Росини, доминацијата во пеењето беше заштитен знак на т.н кастрати — виртуозни пејачи [4] кои импровизираа и украсуваа вокални пасуси по сопствено убедување, демонстрирајќи ги своите неверојатни способности. Со Росини ова исчезнува - што и да напишал композиторот, пејачот бил должен да го испее.
           На Запад, културата и философијата го идентификуваат човекот со хомо сапиенс. На исток, концептот на човекот се заснова на неговата созерцателност и способност ирационално да го перципира битието. „Трансцендентноста“, пишува Свети Николај Велимирович, „е одлика на Истокот, натурализмот — на Западот. (...) Западот лесно го прифаќа Човекот Исус и Го става во „Пантеонот“ на неговите големи личности. Истокот лесно го прифаќа Бога Христос, но не чувствува потреба од Човекот Исус.“ [5]
           Се разбира, човекот не е само и единствено рационален и разумен. Шпанскиот филозоф Хозе Ортега и Гасет тврди: „Колку е смешна дефиницијата за човекот како хомо сапиенс (...) Ако изразот Хомо сапиенс се разбере во смисла дека човекот знае нешто а останатото  се случува (а „останато „е бесконечно ), соодветно е да се зборува за Nomo insciens, insiptens (неук човек).“[6] Но, човекот не е само чувствен и созерцателен. Балансот  помеѓу двете би довел до балансирана дефиниција за човечката природа.
            Источните народи, забележавме, се пофилософски настроени. Додека западњаците настојуваат да подведат сè под разумна основа. Не е случајно што на Запад во текот на осумнаесеттиот век (обележан со голем број откритија во областа на науката и технологијата) се роди интелектуалното движење познато како доба на Просветителството - период во кој господареа  разумот и идејата за слобода.

Денешната византиска невмена нотација

SV.Jovan.Kukuzel1

 SV.Jovan.Kukuzel2


           Невматската нотација што ја користиме од 1814 година е дело на тројцата реформатори од Цариградската патријаршија – Хрисант, Хурмузиј и Григориј.
Пред нејзиното појавување, невматското  нотационото знаење станало значајно и тешко за изведување, што барало долгогодишна обука за пејачот да биде на вистинското ниво. Со новата модерна нотација овој проблем бил надминат. Но, колку и да се стреми да биде прецизна, во својата суштина, невматската нотација имплицитно содржи елемент на нешто што „пркоси на строгите рамки". На пример, невматската нотација не ја определува точната висина на тонот ( како што е случај во петтолиниското нотно писмо ) а го покажува движењето на мелодиската линија. На овој начин секој пејач може да го транспонира тонот на даденото песнопение од тон што е удобен за неговиот глас. Разбирате дека во западната нотација тоа не може да се направи освен ако не го смените тоналитетот во кој што е напишано делото.
           Структурно, некои од осумте гласови имаат и карактеристики што се толкуваат и практикуваат различно - на пример, земете ја конструкцијата на седмиот глас варис. Во пракса, се случува некои пејачи поинаку да го исполнуваат растојанието ( интервалите) помеѓу тоновите во овој глас.
Некогаш невматската нотација имала и теолошки слој". Ова е историски следено - фактот што во доцновизантиската нотација [7] под влијание на исихазмот [8] се појавиле знаци-тела и знаци духови (стоејќи повисоко од првите). 9] , воопшто не е случајно. Во доцната византиска ера, „самиот чин на правење музика не бил толку музички процес, туку музичко видение, мистично искуство, чија вистина е потврдена во нотираните литургиски книги и теории за пеење“. [10]

           И додека на Исток, како што забележавме, правењето музика е мистичен процес (соодветно, и нотацијата е ангажирана со неа), западноевропската нотација добива чисто техничка функција. Треба да споменеме, меѓутоа, дека оваа „преобразба“ - од нотација со теолошки слој во онаа со чисто техничка функција - се случува и со Хурмузиево-Хрисантовата невматска нотација [11].
На крајот, гледаме како неколку века по времето на преподобниот Јован Кукузел (†1360) - со кого ја поврзуваме појавата на доцновизантиската нотација - отпаѓа единствениот нотациски теолошки елемент што го спомнавме. Ова, секако, ни кажува дека целиот теоретски практичен „багаж“ на црковниот пејач е преформатиран.
Не случаен е фактот што преводот и обработката на песнопенијата на старите мајстори – протопсалти, изведени од нивните наследници, црковните музичари, со помош на актуелната невматска нотација, се нарекува „егзегеза“, интерпретација [12] Знаеме дека секое толкување е неопходно кога вистината на дадениот феномен не е „видлива од прв поглед“; кога е потребно да се разјасни содржината и пораката на дадена појава.

Модерната западна петтолиниска нотација

SV.Jovan.Kukuzel3

           Во европската музика работите се поинакви - самата нотација е доволно недвосмислена и не поднесува широк опсег на интерпретации. Интелектуалната желба да се прецизира сè до најситен детал се огледува и во модерната петтолиниска нотација и нејзините строги принципи, напишаното е она што се пее.
Модерната петтолиниска нотација го означува апсолутната височина на тонот. Во 11 век, бенедиктинскиот монах Гвидо д'Арецо вовел 4 музички линии, прототип на современото петтолиние. Оваа нотација ја добива својата конечна форма во 18 век. Знаеме дека благодарение на оваа нотација било овозможено и појавата на повеќегласието [13]. Според зборовите на музикологот проф. Стефан Харков: „Целата идеја за повеќегласието е рационална“. Затоа што ако во православните едногласни песнопенија, хармоничното се остварува преку пеење на секој еден тон („со една уста и едно срце“) - хоризонтално, додека во западната култура хармоничното се гради вертикално.
           Како што рековме, импровизациите во класичната музика се табу тема. Или ако ги има, се прават на соодветно место во музичката композиција, на пример т.н каденца (виртуозен заклучок на соло вокал (арија) или инструментално музичко дело импровизирано од изведувачот или пропишано од композиторот). Оперскиот пејач, ученик на Борис Христов, баритонот Георги Петков ги нарекува овие импровизациски елементи во творештвото на композиторите по Росини „последни импровизаторски издишувања“ во класичното пеење [14].

           Ми се чини дека нотацијата има што да каже за нас самите и во еден традиционален аспект. Да не заборавиме дека невматската нотација се доживува како еден вид православен атрибут - на крајот на краиштата, нејзиниот развој се реализирал во границите на Византиската империја - и ако зборуваме за последната невматска реформа - во времето на соништата по нејзиното славно востановување . Сами разбирате дека на исток, каде традиционалниот елемент е силно застапен, на невматската нотација се гледа како на преносна штафета, како на свештен (музички) јазик.
           И фактот дека обидот на учителот во Италија, Гркот Агапиј [15], кој сакал да воведе црковно пеење со европска нотација во некои од „тврдините“ на православието - како Света Гора и Константинопол, во овој поглед беше ладно прифатено. Од мое време се сеќавам на еден случај во кој наши повеќегласен хор не му беше дозволено да пее во грчки манастир.
           Една лирска дигресија, во православната иконографија и западното сликарство имаме и поделба меѓу духовното, ирационалното и рационалното. Ако византиската икона нè плени со својата духовност, бестелесност и (намерна) диспропорција на формите, тогаш западната уметничка традиција (од ренесансата) се потпира на подиректен и рационален пренос на физичките карактеристики на насликаната слика.

SV.Jovan.Kukuzel2
            И двете нотации - невматската и петтолиниската имаат своја длабочина и насока. На еден или друг начин тие го отсликуваат светогледот на луѓето кои ги обликувале и практикувале со текот на времето. Сепак, не треба да заборавиме дека и двете нотации се поврзани со верата во Христа. Бидејќи, како што рековме, личноста на средновековниот бенедиктински монах Гвидо (+1050) од италијанскиот град Арецо е во основата на универзалното петтолиниско писмо. Во основа на реформираната модерна невматска нотација од 19 век, се вклучени тројца служители на Цариградската патријаршија - еден свештеник (Хрисант), еден библиотекар (Хурмузиј) и еден црковен пејач (Григориј). Значи, нема да погрешиме ако кажеме дека некои од големите достигнувања на човештвото, од врвовите на човековата култура, се појавиле како резултат на интеракцијата помеѓу Создателот и Неговото највисоко создание - човекот. И ова е навистина вредна лекција за сите нас, од чие правилно усвојување зависи нашата иднина.



Белешки:

[1]Динев, П. Водич за модерната византиска невматска нотација. С., 1964, стр. 162

[2] Бел канто стил на вокална изведба, се одликува со леснотија на пеење, убавина на звукот, мазност во конструкцијата на мелодијата.

[3]По повод Росини, францускиот писател Стендал напиша: „Наполеон е мртов, но има уште еден човек за кој сега се зборува насекаде: во Москва и Неапол, во Лондон и Виена, во Париз и Калкута“.

[4] Пејачи кои биле подложени на кастрација на рана возраст, благодарение на што поседувале високи женски гласови.

[5] Свети Николај Велимирович. Над Исток и Запад, www.petkohinov.com

[6] Превод: Л.Златева. Види Ортега и Гасет.
[7] Доцновизантиската нотација, позната и како Кукузелева, е речиси идентична со средновизантиската нотација. Според австрискиот композитор и музиколог Егон Велес, средно-доцновизантиската нотација достигнала фаза на совршенство што нема паралели во западната нотација и може да се спореди само со модерната партитура придружена со детално вербално објаснување на изведбата. сп. Тончева, Јоан Кукузел - Во: Јован Кукузел живот, творештво, епоха - Музички хоризонти, б.п. 18-19, 1981, в. 76.

[8] Исихазмот е учење на Православната Црква, кое се заснова на способноста на човекот да постигне боголикост преку непрестајна тивка молитва и дарот на Божествената благодат, во која ., човекот станува се што е Бог, освен суштината. "Сп. Каприев, Г. Византиска филозофија. Четири центри на синтеза. С., 2001, стр. 289.

[9] Сп. Иванов, ѓаконот И.С. Помеѓу ангелите и луѓето. Литургиската и музичката химнографска традиција на исихазмот. Софија, 2006 година.

[10] Мечкова, К. Осмогласниот систем на византиската музика во изворните теоретски текстови. Тетрафонијата. В.Трново, 2009, стр.36.

[11] факт, на кој ми обрна внимание  проф. д-р Свет. Иван Иванов, учител по литургика во БФ во СУ и свештеник во Бугарската црковна општина во Рим - за што му благодарам.

[12] Сп. Борисов, И. За процесот на интерпретација (егзегеза) во византиската музика. - Христијанството и културата, бр. 101, стр. 103-107, 2015 година.

[13] Полифоното пеење е напишано во посебни партии (на пр. тенор, баритон и бас). Тоа е пренесено од Русија главно по Ослободувањето.
[14] Во личен разговор.

[15]Statis, G. Agapius Pallierm, www. pravenc.ru



Автор – Ивајло Борисов
Извор – Богоносци.бг

Превод – Симеон Стефковски

 

 Ноември 2022 лето Господово