логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Св. Нектариј Егински за причините за отцепувањето на западната Латинска Црква од    Православната  Источна Црква

vozdvizenie.jpg
Главната причина за расцепот то ест отпаднувањето на Западното Христијанство од Источното Свети Нектариј ја гледа во гордото и властољубивото тежнеење на римскиот папа за власт и господарење над Божјата Црква.
Таква власт, каква што бара папата за себе над целата Црква, немал никој од Апостолите, па ни самиот Свети Апостол Петар, на кого што папите залудно се повикуваат. „Затоа што доколку карактеристиките на власта на Апостол Петар биле такви, пишува Свети Нектариј, какви што бара Римската црква, тогаш духот на Евангелието би бил несфатлив и многу проблематичен, затоа што во тој случај би настанало бркање на поимите и судир на принципите (начелата): од една страна би бил несфатлив принципот на еднаквост и рамноправност (на сите Апостоли) и тоа еднаквост до степен на смирување на едните пред другите  (Марко 10, 42-45), а од друга страна, принципот на нееднаквост, и тоа нееднаквост до степен на надменост и владеење на едните над  другите.“
Меѓутоа, понатаму додава Светителот, единството на Црквата не било  засновано и  втемелено на едно лице на еден од Апостолите, туку било и е засновано на единственото Лице на нашиот Спасител Исус Христос, кој и е Глава на Црквата, и ви едниот Дух Свет, во едната вера и надеж и љубов и служба на Бога“ (Книга 1, стр. 68-69). Единството на Црквата се состои во единството на најзините делови (членови) со Бог. Сите оние кои што преку Апостолите поверувале во Христос се соединиле со Господ Исус и се осветени со вистината на Бога Отецот.“ (Јован 17, 17-22).
Затоа Св. Апостол Павле во своите посланија „често пишува за Единството на Црквата, за врската во тоа нејзино единство, за главата на Црквата, за јерархијата на Црквата, но тој никаде не го спомнува Аппостолот Петар како поврзувачка нишка во тоа единство на Црквата“  (Книга 1, 70, 73).„Обединувачката врска на сите оние кои што веруваат во Црквата и во сите помесни Цркви меѓусебно, пишува понатаму Свети Нектариј, била онаа свештена и таинствена поврзаност и соединување на сите оние кои што веруваат во Христос, преку нивната заедничка вера, надеж и љубов према Женикот на Црквата Христос, и преку заедничката јерархија и заедничкото богослужење“ (таму).
Ова единствот пак, се изразувало и се изразува преку заедничко служење на Света Литургија и причестување, и во останатите заеднички Свети Тајни во светите богослужби, засновани на една и иста Православна вера, и исто така во заедничкитте свети Собори на Црквата. Затоа црквата никогаш и не признавала некоја друга власт над своите свети Помесни и Вселенски Собори. (книга 1, стр.48-51 и 84-85).
„Вселенските Собори, пишува понатаму Свети Нектариј, претставуваат најкарактеристично обележје на уредувањето и организацијата на Црквата и на духот кој што владее во Црквата, и тие се израз на еднаква чест и еднаква вредност и важност на сите помесни Цркви. И уште: тие се најјасно сведоштво на целата Црква за непогрешивоста, која што се наоѓа  само во Единствената, Света, Соборна и Апостолска Црква (а не во папата)“ (Книга 1, стр.93-94).
Како добар познавач на историјата на Црквата, Свети Нектариј знае дека Римските Епископи грешеле многу пати низ историјата по прашањата на верата и моралот, и затоа во својата студија набројува  десетина Римски папи кои што директно погрешиле во верата, поради што некои од нив биле осудени и анатемисани од Вселенските и Помесните Собори на целата Црква (како на пример, папата Хонориј, кој што бил осуден од Шестиот и од Седмиот Вселенски Собор) (Книга 1, стр.159-172). Затоа вели Светитетлот: „Било што да кажат присталиците за папската безгрешност, поради задоволување на своите страсти, во историјата јасно се гледа дека извесни папи се покажале како грешни во верата, дури и како предавници на вистинската вера“ (Книга 1, 173).
Светителот Егински понатаму наведува дека Римските Епископи ја засновале својата претенциозна и горда власт над Црквата низ историјата всушност на лажни документи и декрети, кои што латинските богослови, па дури и самите папи ги фалсификувале и на тој начин со нив ги залажувале другите. Тоа биле лажни документи, така наречени „Константинов Дар“, „Псевдоисидорови декреталии“ и „Грацијанови декрети“, сите од подоцнежен период (од 8-9 и 12 век). „Кој не знае, пишува светителот,  дека тоа биле причини за расцепот? Со тоа единството веќе внатре било растурено, моралната врска прекината, провалијата на расцепот веќе била отворена, и веќе постоело големо растојание кое што ги разделувало Западната, или подобро е да се каже Римската Црква од Источната то ест од Единствената, Света и Апостолска Црква. Папите на тој начин станали римски императори, а Римската црква-црква над црквите, а Римскиот епископ-епископ на целиот свет! Папата стана богочовек! Затоа што по божественото и човечккото право управува со две сили: божествената сила (т.е. власт) која што ја добил како Петрово наследство, и со човечката сила (власт) која што му доаѓа од даровите и повластиците кои што му се дадени од императорот“ (Книга 1, 199-200). Но несреќата била во тоа, додава Светителот, што сето тоа било засновано на лаги и невистини, на фалсификати. (Книга 2, стр.92).
Оттука со право заклучува Светителот: „Главна причина за расцепот, то ест отцепувањето на Латинската црква е прашањето на папскиот примат.“ (Книга 2, 8) Затоа што папскиот примат за власт „го извртува духот на Евангелието и ги оспорува основните евангелски начела. Сите други причини за отцепување, па и оние догматските, иако се важни, всушност произлегуваат од оваа прва причина.“ (Книга 1, 69).
На крај еве што уште кажува Свети Нектариј Егински за теоријата на Римската црква за папата и папската врховна власт и непогрешливост: „Според таа (римокатоличка) теорија нашиот Бог Исус Христос, вознесувајќи се на небото, му ја оставил Својата Црква на Апостол Петар, а Петар ја оставил на неговите наследници-папите. Оттогаш  Исус Христос само ја надгледува Својата света Црква од престолот на Својата Слава, а со неа секогаш добро управуваат и непогрешно ја водат кон целта нејзините непогрешливи старешини (т.е. папите). Затоа Христос никако не се меша со свое лично учество во управувањето со Црквата, затоа што тоа би било спротивно на Неговата Божествена мудрост. Но, оваа и ваква римска теорија изгледа дека нималку не се разликува од онаа философска теорија која го прифаќа создавањето на светот, но не ја признава Божјата промисла за светот, затоа што според таа теорија, Промислата би ја смалувала големината на Божјата мудрост, затоа што таа промисла би сведочела дека законите на природата (кои што Бог ги дал при создавањето) не се совршени!
Од оваа и ваквата папска деистичка теорија произлегува во случајов и божествената личност на Римските папи, и нивната непогрешливост, како и учењето дека единството на Црквата е во личноста на папата, а не во Личноста Христова, како што учи Источната Православна Црква. Поради таа и таква теорија Римската црква се смета за единствена Христова Црква, и заради тоа се осудуваат сите Православни Цркви, затоа што не сакаат да го признаат папскиот примат и неговата безгрешност, а црквата на стариот Рим како единствена црква на првородените“! (Книга 2, стр.8) Од оваа и ваква римска теорија потоа настанале сите оние страшни насилства, насилните унијачења на недолжните православни христијани, низ вековите, од страна на Римската црква.
За Православната Црква пак Св. Нектариј вели, „центар на единството и Камен темелник на Црквата и Глава на Црквата е за нас Распнатиот Исус Христос. Тој е единствена Глава на Црквата, секоја друга треба да се исплука и отфрли“, како што веќе беше рекол Свети Григориј Богослов.
Затоа,  додава на крајот Свети Нектариј: „Бог нека биде судија помеѓу нас и нив“ (Книга 2, 224).

(Извадоци од книгата „Историска студија за причините за расцепот“ која што е печатена во Атина во два тома, 1911-12 година).

 

Подготви Светлана Димовска

 



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5803
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6621
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6404
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5598
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Беседа на денешното Евангелие, посветена на Преподобна Ксенија Римјанка

Да се потсетиме на еден збор што го слушнавме од светиот Апостол, он спомна „посиновување“. Он спомна нешто што е навистина пресвртница во човековиот живот. Во човековиот живот, покрај тоа...

« »

Најново од духовност

Православен календар

 

19/04/2024 - петок

Велигденски пости; (строг пост)

+Упокоение на Свети Методиј Солунски; Свети Евтихиј, патријарх Цариградски; Светите Сто и дваесет маченици коишто пострадаа во Персија; Преподобен Григориј Синаит; (Акатист); (второ бдение);

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Тропар на светиот Методиј Солунски 6 април / 19 април 2024

Словото Божјо, слово земно подаде,кое ти Свети епископе Методие во слава Негова го раздаде,а Он Началникот на животот устрои заради...

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Тропар на светите Христови маченици Агатопод ѓакон и Теодул чтец 5 април / 18 април 2024

Вистина непоколеблива имајќи во срцата вашиАгатоподе и Теодуле,познавте дека земниот живот е суета, сенка и сон,а верата во Љубовта го...

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Тропар на светиот Христов преподобен Јосиф химнограф 4 април / 17 април 2024

Славен и прославен е Господ од целиот род човечки,што изнедри таква фиданка како тебе о, Јосифе,рако продолжена на Духот Свети,поттикнат...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная