логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Најпрвин ќе ги поставам критериумите според кои душата може да биде сфатена. Потоа, низ што се сведочи нејзиното постоење. Трето, дали таа има своја одредена суштина или пак нејзината суштина е неодредена. Четврто, дали е проста или сложена? Петто, дали е бесмртна? И на крајот, дали е таа разумна или неразумна. Сите овие прашања би биле поставени, најчесто, во еден разговор за душата. Тоа се најбитните прашања кои што можат да ги окарактеризираат нејзините својства. Како докази за утврдување на предметот на истражување ќе користиме општи поими. А поради концизноста на описот ќе се држиме само до оние расудувања кои се неопходни за предметот на истражување кој ќе се обидеме да го докажеме. Со цел сфаќањето да биде појасно и полесно, ќе направиме и одредено соочување со спротивните аргументи. Значи, да започнеме со словото.

Што е критериум за сфаќање на душата?

Сѐ што постои се спознава со сетилата или пак се поима со умот. Тоа што потпаѓа под областа на сетилата, го има за доказ самото негово насетување, односно чувствување. Заедно со неговото воочување, во нас се создава и претстава за дадениот предмет. Но, од друга страна, тоа што се поима со умот, пак, не се спознава самото по себе си, туку се спознава врз основа на неговата спротивност. Така и душата, бидејќи ни е непозната, не се спознава самата по себе си, туку се препознава по нејзините пројави.

Дали постои душата?

Доколку го набљудуваме човечкото тело, ќе утврдиме дека тоа е во непрестајно движење сѐ до својата смрт. Од каде доаѓаат тие движења? Да претпоставиме дека движењата на нашето тело и во нашето тело се предизвикани однадвор или пак одвнатре. Доколку претпоставиме дека се предизвикани однадвор, каков сличен пример од природата би можеле да најдеме за да добиеме претстава за таа појава, со цел да расудиме дали тврдењето е точно или не? Би можеле да ги земеме бездушните предмети (камен, дрво, ножици итн.). Над нив постојано вршиме дејства: ги креваме, ги спуштаме, ги туркаме, ги влечеме. Дали нашето тело (под претпоставка дека врши своеволно, слободно дејство) се движи на начин како да некој/нешто го крева, спушта, турка или влече. Мислам дека би можеле да кажеме дека не е така. Природата на движење на бездушните предмети и човечкото тело не е иста. Тогаш, да претпоставиме дека движењата на телото се предизвикани одвнатре? Како пример за таква појава во природата би можеле да го земеме огнот. Огнот се „движи” сѐ додека е оган по природа. Кога ќе престане да се движи, односно кога ќе згасне, огнот престанува да биде оган. Тоа не може да се каже и за телото. Телото кога ќе престане да се движи, односно кога ќе умре, не престанува, туку останува да биде тело.

Следствено на овие заклучоци, доколку телото не се движи однадвор како бездушните предмети или пак одвнатре како огнот, тогаш би можеле да кажеме дека тоа е покренато од нешто трето – душа, која му дава и живот.

Дали е душата суштина?

За да се докаже дека душата е суштина, треба најпрво, природно, да се дефинира што е суштина. Потоа, треба да се одреди и каква е таа суштина бидејќи суштината е една и иста по број, неменлива, но е способна да прима во себе состојби спротивни една на друга.

Душата прима состојби кои што се спротивни една на друга, иако самата таа не отстапува од својата природа. Во неа можат да се видат: праведност и неправедност, храброст и плашливост, целомудрие и разврат, состојби кои што се спротивни една на друга. Доколку претпоставиме дека својството на суштината се изразува во тоа да прима во себе спротиставени состојби, тогаш јасно е дека и за душата важи истата дефиниција. Според тоа, можеме да кажеме дека душата е суштина.

Потоа, анализирајќи го телото, ќе видиме дека телото е суштество, односно е суштествено. А ако телото е суштествено, тогаш и душата е суштествена, затоа што не е возможно тоа што се оживува (телото) да има суштина, а тоа што оживува (душата) да нема. Зар би можело да се каже дека тоа што е „ништо” и нема своја суштина може да биде причина за постоење на нешто што има своја суштина. Или пак, поинаку кажано, ако една појава (нешто) е причината за постоење на живот во друга појава (нешто), и ова второво не може да постои без првото, тогаш кој би можел да каже дека второто е причината за постоење на првото, од кое што добива живот?

Дали е душата бестелесна?

Од горенаведеното може да се заклучи дека душата се наоѓа во телото. Тоа што може да нѐ заинтересира е како таа „се наоѓа во телото”. Ако е додадена на телото, како што камче стои до друго камче, тогаш и душата е тело. Тогаш не би можело да се каже дека целото тело е исполнето со душата, затоа што (во тој случај) душата е додадена на само еден негов дел. А доколку, пак, таа се помешала со телото, тогаш следствено на тоа, таа би требало да е сложена, односно составена од повеќе делови. Во тој случај душата не е проста, а тоа пак се отфрла со самиот поим за душата. Тоа што е сложено е составено од повеќе делови и е деливо. Ако е деливо, може да биде расклопено. Ако може да биде расклопено, значи е тродимензионално. Ако е тродимензионално, значи е тело. Ако телото се додаде на тело тогаш настанува мноштво. А душата што се наоѓа во тело не создава мноштво туку едноставно го оживува, му овозможува (создава) живот. Значи душата не е тело, туку е бестелесна.

Ако душата е тело, има ли таа сетилни својства? Со очите не може да се види, а со ушите не може да се слушне храброст или пак праведност, на пример, бидејќи тоа се својствата на душата. Дали таа може да се храни? Дури и ако може да се храни, не се храни телесно, како што се храни телото, туку се храни бестелесно, со зборови и мисли. Поради тоа, мислам дека би можеле да заклучиме дека душата е бестелесна.

Дали е душата проста?

Дека душата е проста, воглавно се докажува со тоа што се докажува и нејзината бестелесност. Ако таа не е тело, поради тоа што телото е составено од повеќе делови, тогаш душата не е многуделна. Имајќи предвид дека е бестелесна, можеме да кажеме дека е и проста, затоа што бестелесните појави се едноделни, целовити.

Дали е душата бесмртна?

Јас мислам дека на тоа што е просто, според неговата природа му следува бесмртност. А како доаѓаме до тој заклучок? Ниедно од постоечките битија не е распадливо само по себе, затоа што Бог на почетокот ги создал битијата да бидат нераспадливи. Тоа што се распаѓа, всушност се распаѓа со делување на сила спротивна од себе. Ако нешто се распаѓа, мислам дека логички би можеле да заклучиме дека е сложено. Ако е сложено, тогаш тоа е и многуделно. Тоа пак што е многуделно, составено е од делови различни по својата природа. Според тоа, можеме да извлечеме заклучок дека поради тоа што душата е проста и не е составена од различни делови, т.е. поради тоа што е несложена и неразградлива, таа е и бесмртна.

Навраќајќи се повторно на претходните заклучоци; тоа што се движи од нешто друго, нема во самото себе животно начело, туку го добива од тоа што го движи и постои сѐ додека го движи таа сила. Кога престанува да дејствува таа сила тоа се распаѓа. Тоа пак што има способност да се движи самото од себе (како што е душата самодвижечка), никогаш не престанува да постои, бидејќи се движи засекогаш. А тоа што се движи засекогаш е бескрајно. Штом е бескрајно, тоа е нераспадливо. Штом е нераспадливо, тоа е бесмртно. Според тоа, ако душата е самодвижечка, таа е и бесмртна, според приложените заклучоци.

И уште нешто. Доколку сѐ што се распаѓа, се распаѓа поради сопственото зло, тогаш тоа што не се распаѓа од сопственото зло е нераспадливо. Злото е тоа што се противи на доброто, тоа што го разрушува доброто. Телото нема друго зло освен страдањето, болестите и смртта, спротивно на неговите доблести кои што се: убавината, животот, здравјето и силата. А злата на душата се: страшливоста, мрзата, зависта и слично. Сепак, сите тие зла не ја лишуваат душата од движењето и животот. Значи, душата е бесмртна.

Дали е душата разумна?

Дека душата е разумна, може да посведочи секој, врз основа на тоа што самата таа пронашла многу вештини кои се корисни во животот. Затоа што вештините не се појавиле туку така случајно, од никаде. А пак од друга страна, никој не може со сигурност да каже за некоја вештина дека е целосно неделотворна и бескорисна за животот. Понатаму, ако вештините допринесуваат за тоа што е корисно во животот, тогаш се вредни за пофалба. А тоа што е вредно за пофалба, би требало да е резултат на разумно дејство. Значи, душата е разумна.

Нашите сетила не се доволни за поимање на работите. За разбирањето на битијата ние не се служиме само со сетилата, затоа што не сакаме да бидеме измамени од нив. На пример: работи кои се различни по природа, а исти по облик и слични една на друга по боја. Самите сетила не се во можност да расудуваат што е што. Поради тоа што се неразумни, сетилата можат да ни дадат само лажна претстава за работите, чија што правилна претстава ние ја постигаме со разумот. А дека тоа е навистина така, можеме да одредиме по тоа што оние предмети чие што постоење, облик, боја и други особини сетилните органи ги пренесуваат до нашиот ум (со што се ограничува и нивната улога), душата потоа може да ги искористи, да направи избор и да ги претвори во тоа што нам ни одговара. Според тоа, ако од една страна сетилата (поради тоа што се неразумни) можат да ни дадат лажна претстава за предметите, од друга страна умот расудува и вистински ги спознава работите. А умот ѝ припаѓа на душата. Значи, душата е разумна.

Ние го спроведуваме во дело само тоа што претходно сме си го замислиле. Тоа е вредност на душата. Затоа што умот не е додаден однадвор, исто како и спознанието на постоечките работи, туку изгледа дека душата сама со своите мисловни сили, ги уредува работите. Поради тоа кај нејзе најпрвин се создава преднацрт на работите, а потоа се спроведуваат во дело. Вредноста на душата не е ништо друго, туку сето тоа да го врши со разумот. Затоа што таа ја прави разликата помеѓу спознанијата кои ѝ ги пружаат сетилните органи. Значи, душата е разумна.

Дефиниции: Што е душа?

Бестелесна и разумна суштина, која што престојува во телото, причина за животот.

Што е ум?

Најчист и разумен дел од душата, кој служи за созерцание на работите и на тоа што било доживеано претходно (преку сетилата).

Што се мисли?

Сили на душата, насочени кон нешто што е поврзано со работите за кои размислуваме, создадени по пат на разум (еден вид на усогласени поими).

Што е тоа начин (обичај)?

Тоа е онаа состојба на душата, произлезена од навика.

Што е чувство?

Орган на душата, сила на сетилата која е во состојба да прима впечатоци од надворешните созданија.

Што е тоа дух?

Суштина без форма, која претходи на секое движење.


Извор: http://agapi.mk/prep-maksim-ispovednik-za-dushata/

Најпрвин ќе ги поставам критериумите според кои душата може да биде сфатена. Потоа, низ што се сведочи нејзиното постоење. Трето, дали таа има своја одредена суштина или пак нејзината суштина е неодредена. Четврто, дали е проста или сложена? Петто, дали е бесмртна? И на крајот, дали е таа разумна или неразумна. Сите овие прашања би биле поставени, најчесто, во еден разговор за душата. Тоа се најбитните прашања кои што можат да ги окарактеризираат нејзините својства. Како докази за утврдување на предметот на истражување ќе користиме општи поими. А поради концизноста на описот ќе се држиме само до оние расудувања кои се неопходни за предметот на истражување кој ќе се обидеме да го докажеме. Со цел сфаќањето да биде појасно и полесно, ќе направиме и одредено соочување со спротивните аргументи. Значи, да започнеме со словото. Што е критериум за сфаќање на душата? Сѐ што постои се спознава со сетилата или пак се поима со умот. Тоа што потпаѓа под областа на сетилата, го има за доказ самото негово насетување, односно чувствување. Заедно со неговото воочување, во нас се создава и претстава за дадениот предмет. Но, од друга страна, тоа што се поима со умот, пак, не се спознава самото по себе си, туку се спознава врз основа на неговата спротивност. Така и душата, бидејќи ни е непозната, не се спознава самата по себе си, туку се препознава по нејзините пројави. Дали постои душата? Доколку го набљудуваме човечкото тело, ќе утврдиме дека тоа е во непрестајно движење сѐ до својата смрт. Од каде доаѓаат тие движења? Да претпоставиме дека движењата на нашето тело и во нашето тело се предизвикани однадвор или пак одвнатре. Доколку претпоставиме дека се предизвикани однадвор, каков сличен пример од природата би можеле да најдеме за да добиеме претстава за таа појава, со цел да расудиме дали тврдењето е точно или не? Би можеле да ги земеме бездушните предмети (камен, дрво, ножици итн.). Над нив постојано вршиме дејства: ги креваме, ги спуштаме, ги туркаме, ги влечеме. Дали нашето тело (под претпоставка дека врши своеволно, слободно дејство) се движи на начин како да некој/нешто го крева, спушта, турка или влече. Мислам дека би можеле да кажеме дека не е така. Природата на движење на бездушните предмети и човечкото тело не е иста. Тогаш, да претпоставиме дека движењата на телото се предизвикани одвнатре? Како пример за таква појава во природата би можеле да го земеме огнот. Огнот се „движи” сѐ додека е оган по природа. Кога ќе престане да се движи, односно кога ќе згасне, огнот престанува да биде оган. Тоа не може да се каже и за телото. Телото кога ќе престане да се движи, односно кога ќе умре, не престанува, туку останува да биде тело. Следствено на овие заклучоци, доколку телото не се движи однадвор како бездушните предмети или пак одвнатре како огнот, тогаш би можеле да кажеме дека тоа е покренато од нешто трето – душа, која му дава и живот. Дали е душата суштина? За да се докаже дека душата е суштина, треба најпрво, природно, да се дефинира што е суштина. Потоа, треба да се одреди и каква е таа суштина бидејќи суштината е една и иста по број, неменлива, но е способна да прима во себе состојби спротивни една на друга. Душата прима состојби кои што се спротивни една на друга, иако самата таа не отстапува од својата природа. Во неа можат да се видат: праведност и неправедност, храброст и плашливост, целомудрие и разврат, состојби кои што се спротивни една на друга. Доколку претпоставиме дека својството на суштината се изразува во тоа да прима во себе спротиставени состојби, тогаш јасно е дека и за душата важи истата дефиниција. Според тоа, можеме да кажеме дека душата е суштина. Потоа, анализирајќи го телото, ќе видиме дека телото е суштество, односно е суштествено. А ако телото е суштествено, тогаш и душата е суштествена, затоа што не е возможно тоа што се оживува (телото) да има суштина, а тоа што оживува (душата) да нема. Зар би можело да се каже дека тоа што е „ништо” и нема своја суштина може да биде причина за постоење на нешто што има своја суштина. Или пак, поинаку кажано, ако една појава (нешто) е причината за постоење на живот во друга појава (нешто), и ова второво не може да постои без првото, тогаш кој би можел да каже дека второто е причината за постоење на првото, од кое што добива живот? Дали е душата бестелесна? Од горенаведеното може да се заклучи дека душата се наоѓа во телото. Тоа што може да нѐ заинтересира е како таа „се наоѓа во телото”. Ако е додадена на телото, како што камче стои до друго камче, тогаш и душата е тело. Тогаш не би можело да се каже дека целото тело е исполнето со душата, затоа што (во тој случај) душата е додадена на само еден негов дел. А доколку, пак, таа се помешала со телото, тогаш следствено на тоа, таа би требало да е сложена, односно составена од повеќе делови. Во тој случај душата не е проста, а тоа пак се отфрла со самиот поим за душата. Тоа што е сложено е составено од повеќе делови и е деливо. Ако е деливо, може да биде расклопено. Ако може да биде расклопено, значи е тродимензионално. Ако е тродимензионално, значи е тело. Ако телото се додаде на тело тогаш настанува мноштво. А душата што се наоѓа во тело не создава мноштво туку едноставно го оживува, му овозможува (создава) живот. Значи душата не е тело, туку е бестелесна. Ако душата е тело, има ли таа сетилни својства? Со очите не може да се види, а со ушите не може да се слушне храброст или пак праведност, на пример, бидејќи тоа се својствата на душата. Дали таа може да се храни? Дури и ако може да се храни, не се храни телесно, како што се храни телото, туку се храни бестелесно, со зборови и мисли. Поради тоа, мислам дека би можеле да заклучиме дека душата е бестелесна. Дали е душата проста? Дека душата е проста, воглавно се докажува со тоа што се докажува и нејзината бестелесност. Ако таа не е тело, поради тоа што телото е составено од повеќе делови, тогаш душата не е многуделна. Имајќи предвид дека е бестелесна, можеме да кажеме дека е и проста, затоа што бестелесните појави се едноделни, целовити. Дали е душата бесмртна? Јас мислам дека на тоа што е просто, според неговата природа му следува бесмртност. А како доаѓаме до тој заклучок? Ниедно од постоечките битија не е распадливо само по себе, затоа што Бог на почетокот ги создал битијата да бидат нераспадливи. Тоа што се распаѓа, всушност се распаѓа со делување на сила спротивна од себе. Ако нешто се распаѓа, мислам дека логички би можеле да заклучиме дека е сложено. Ако е сложено, тогаш тоа е и многуделно. Тоа пак што е многуделно, составено е од делови различни по својата природа. Според тоа, можеме да извлечеме заклучок дека поради тоа што душата е проста и не е составена од различни делови, т.е. поради тоа што е несложена и неразградлива, таа е и бесмртна. Навраќајќи се повторно на претходните заклучоци; тоа што се движи од нешто друго, нема во самото себе животно начело, туку го добива од тоа што го движи и постои сѐ додека го движи таа сила. Кога престанува да дејствува таа сила тоа се распаѓа. Тоа пак што има способност да се движи самото од себе (како што е душата самодвижечка), никогаш не престанува да постои, бидејќи се движи засекогаш. А тоа што се движи засекогаш е бескрајно. Штом е бескрајно, тоа е нераспадливо. Штом е нераспадливо, тоа е бесмртно. Според тоа, ако душата е самодвижечка, таа е и бесмртна, според приложените заклучоци. И уште нешто. Доколку сѐ што се распаѓа, се распаѓа поради сопственото зло, тогаш тоа што не се распаѓа од сопственото зло е нераспадливо. Злото е тоа што се противи на доброто, тоа што го разрушува доброто. Телото нема друго зло освен страдањето, болестите и смртта, спротивно на неговите доблести кои што се: убавината, животот, здравјето и силата. А злата на душата се: страшливоста, мрзата, зависта и слично. Сепак, сите тие зла не ја лишуваат душата од движењето и животот. Значи, душата е бесмртна. Дали е душата разумна? Дека душата е разумна, може да посведочи секој, врз основа на тоа што самата таа пронашла многу вештини кои се корисни во животот. Затоа што вештините не се појавиле туку така случајно, од никаде. А пак од друга страна, никој не може со сигурност да каже за некоја вештина дека е целосно неделотворна и бескорисна за животот. Понатаму, ако вештините допринесуваат за тоа што е корисно во животот, тогаш се вредни за пофалба. А тоа што е вредно за пофалба, би требало да е резултат на разумно дејство. Значи, душата е разумна. Нашите сетила не се доволни за поимање на работите. За разбирањето на битијата ние не се служиме само со сетилата, затоа што не сакаме да бидеме измамени од нив. На пример: работи кои се различни по природа, а исти по облик и слични една на друга по боја. Самите сетила не се во можност да расудуваат што е што. Поради тоа што се неразумни, сетилата можат да ни дадат само лажна претстава за работите, чија што правилна претстава ние ја постигаме со разумот. А дека тоа е навистина така, можеме да одредиме по тоа што оние предмети чие што постоење, облик, боја и други особини сетилните органи ги пренесуваат до нашиот ум (со што се ограничува и нивната улога), душата потоа може да ги искористи, да направи избор и да ги претвори во тоа што нам ни одговара. Според тоа, ако од една страна сетилата (поради тоа што се неразумни) можат да ни дадат лажна претстава за предметите, од друга страна умот расудува и вистински ги спознава работите. А умот ѝ припаѓа на душата. Значи, душата е разумна. Ние го спроведуваме во дело само тоа што претходно сме си го замислиле. Тоа е вредност на душата. Затоа што умот не е додаден однадвор, исто како и спознанието на постоечките работи, туку изгледа дека душата сама со своите мисловни сили, ги уредува работите. Поради тоа кај нејзе најпрвин се создава преднацрт на работите, а потоа се спроведуваат во дело. Вредноста на душата не е ништо друго, туку сето тоа да го врши со разумот. Затоа што таа ја прави разликата помеѓу спознанијата кои ѝ ги пружаат сетилните органи. Значи, душата е разумна. Дефиниции: Што е душа? Бестелесна и разумна суштина, која што престојува во телото, причина за животот. Што е ум? Најчист и разумен дел од душата, кој служи за созерцание на работите и на тоа што било доживеано претходно (преку сетилата). Што се мисли? Сили на душата, насочени кон нешто што е поврзано со работите за кои размислуваме, создадени по пат на разум (еден вид на усогласени поими). Што е тоа начин (обичај)? Тоа е онаа состојба на душата, произлезена од навика. Што е чувство? Орган на душата, сила на сетилата која е во состојба да прима впечатоци од надворешните созданија. Што е тоа дух? Суштина без форма, која претходи на секое движење.
Извор: http://agapi.mk/prep-maksim-ispovednik-za-dushata/


Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5839
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6649
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6448
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5634
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Православен календар

 

25/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Преподобен Исаак Сирин II (Исаак Сирин I се празнува на 28 јануари); Свети Василиј Исповедник; Преподобен Акакиј; Преподобна Атанасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Исповедник на верата Христова постана,откако Спасителот Го повика кога се најде сред морските бранови,о Димитрие новомачениче.Надеж стана за паднатите кои во...

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Василие, преподобен оче наш,верата во Христа ти ја сочува,иако велијар во безумие кон тебе поита,стадото Христово по твоите молитви Господ...

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Велик те направи Спасителот тебе Антипопомеѓу ѕвездите небесни,и возвишено стана името твое во Црквата,на која како семе одбрано и послужии...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная