логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

СТЕФАН,
Архиепископ охридски и македонски


КЕКАВМЕН  - „СОВЕТИ И РАСКАЗИ“

Книгава „Совети и раскази“ од Кекавмен е пишуван во втората половина на  XI век, поконкретно од 1075 до 1078 година. Таа не е обично историско дело, туку претставува извор за историјата на македонскиот и балканските народи и простори во X и XI - от век.

Полни седум века, пред смртта на царот Василиј II (1025), немало такви немири во Империјата, какви што се случувале во периодот од 50 години, по неговата смрт, сѐ до доаѓањето на Алексиј I Комнен (1081 г.). Тоа е период полн со метежи, буни, востанија и промени. Според сведоштвата на авторот, само за 50 години се смениле 11 цареви. Тоа е периодот кога живеел и творел Кекавмен. Во таква средина и околности се формирале мислата, погледите, карактерот и духовните пориви на авторот. Неговото внимание го привлекува еден широк дијапазон од најразновидна проблематика: државата, црквата, службите, војската, војните, востанијата, домаќинството, религијата, приватниот живот, семејните односи, проблемите на моралот и обичаите. Со еден збор, го интересирало нивото на културата во неговата епоха -  и кон сите тие области тој има свои погледи. Накратко, тој е сликар на епохата за која станува збор и тоа во сите сфери од животот.

Не мала заслуга на трудот е во изложувањето на внатрешниот живот во државата – нејзината економија, животот во градовите, етничкиот состав на населението, организацијата на централната и провинциската власт, состојбата во армијата и флотата, даночниот систем, титулите, политичките и идејните борби итн. Кога зборува за фактите и за деталите од животот, како да зборува за нешто менливо и минливо, како за појави од секојдневната стварност. Неговото внимание не е насочено на фактите, туку на научните заклучоци што произлегуваат од нив. Се разбира, изборот на фактите како да е пристрасен, меѓутоа самите примери од животот, соодветно со целите на трудот, се точни и нагледни. Во спротивно, и заклучоците кои произлегуваат од нив, не би биле убедливи за читателот -современик.

Авторот го слика животот, пред сѐ, во провинцијата, меѓутоа тој не му останува должен и на централниот бирократски апарат во Империјата. Негови теми се финансискиот систем во целост, должностите на населението и даноците и посебно давањето на последните под закуп, што било мошне честа појава. Просто е невозмжно да се наброи до какви сѐ сознанија ќе дојде истражувачот од трудот на Кекавмен – покрај најпознатите, како што се моралот, битот на населението, нормите, воспитанието, религијата, суеверијата и т. н. Всушност, трудот на Кекавмен ни отвора прозорец низ кој можеме целосно да го видиме внатрешниот човек кај населението од XI век. Чинам дека тоа е единстениот познат извор од епохата, чиј автор потекнува од провинциската воена аристократија, меѓу која го носи и приматот, а кој може да се споредува со делата на авторите кои потекнуваат од чиновничкиот сталеж на престолнината. Тоа се големите хроничари на епохата: Joван Скилица, неговиот продолжувач Кедрен, Михаил Аталијат, Михаил Псел, Јован Зонара, Јован Мавропод и др. Нивните трудови се наоѓаат во основата на историјата на Византија. Меѓутоа, повеќето од тие автори живееле во престолнината, во градот на музите и најчесто биле членови на Сенатот. Единствениот „грев“ на Кекавмен е што тој живее во провинција, со што паднал во сенка. Токму затоа и податоците што тој ги дава, не се доволно ниту обработени, ниту применети во византологијата.

Своите погледи Кекавмен ги презентира врз база на сопственото искуство, „без да ги систематизира во согласност со некое определено учење.“ Евангелските завети и личното искуство се двата основни ориентири во сите негови размислувања. А, пак, целта му е давање поуки како да се заслужи и спасение на душата и како да се стекне матерјално добро, меѓутоа да не биде во противречност со Евангелето и не паѓајќи во грев. Сепак, нему одлично му се познати трудовите на светите:Григориј Назијанзин, Јован Дамаскин, Николај Мирликиски, Василиј Велики, Касијан и др. Потполно е под влијание на св. Симеон Нови Богослов. Одлично ги познавал и Стариот и Новиот Завет, а најмногу ја цитира книгата на Исус Син Сирахов. Читањето на Библијата го смета за неопходно, не само за спасение на душата, туку и за стекнување на возвишени етички идеали и развој на мислата.

Од родното место, или пак кај што авторот бил на служба – Лариса, трудот „Совети и раскази“ е однесен во Трапезунт, на јужниот брег на Црното Море. Оттука ракописот е пренесен и се нашол во грузискиот манастир на Света Гора – Ивирон, од каде, пак, е откупен и пренесен во Москва и се чува во Синодалната /патријаршиска/ библиотека, која сега е дел од Државниот историски музеј. Во историсата наука  Ракописот е познат под. Бр. 436., меѓутоа во библиотеката е регистриран и се чува под бр. 298.

Материјалот е поместен во шест дела: 1. Совети за службата, 2. Стратегикон, 3. Домострој, 4. Бунт против василевсот, 5. Совети до василевсот и 6. Совети до топархот.

Во првиот дел, веднаш на самиот почеток, Кекавмен настапува со најполезни совети. Како да се однесуваме кон сиромашните и навредените, што посебно се однесува за богатите, кои треба да бидат милостиви кон нив. Зборува за правичноста во судството, а посебно се обраќа и им дели совети на судиите во провинциите.  Ни зборува за контролирање на јазикот и негово воздржување. Дава поуки за должностите на образованите луѓе.

Во вториот дел „Стратегикон“, мислата на авторот се вивнува до највисок подем. Самиот полковник, внук на двајца полковници, на сите прашања од воената проблематика дава најцелисходни одговори. По татко бил Ерменец, а неговиот дедо бил командант во византиската војска. По мајка, тој бил Македонец и негов дедо бил Димитар Полемарх, полковник во војските на Самоил – македонски. По државјанство Кекавмен бил Ромеј. Во војните на Самоил со Византија двајцата дедовци – полковници војуваат еден против друг. Од својата мајка и дедото Полемарх, авторот Кекавмен го знаел и македонскиот јазик. Тој сведочи и за постоењето на словенската народност тврдејќи дека, кога во 1041 година градот Димитријада бил освоен од Петар Делјан, неговите жители се декларирале како Словени. Кекавмен признава и одобрува само одбранбена војна, никако освојувачка. Тој е теоретичар на една одбрабена тактика, тактика на вешта дипломатија ,на војничко искуство, кога воените судири претставуваат крајно средство за спас на татковиата. Тој смета дека јакнењето на воените сили на Империјата не треба да бидат за проширување на нејзините граници, туку само за одбрана на постоечките. Иако е традиционалист, Кекавмен ги признава и новитетите. Имено, тој е за смела примена на новите методи на војување. Препорачува да се учи од древните „стратегикони“, да се почитуваат древните вештини, меѓутоа од друга страна, без двоумење препорачува да се раскине со старите традиции, ако новите услови бараат и нова тактика. Полковникот Кекавмен одлично знаел дека победата не се добива од бројот на војниците, туку од умеењето како да се водат воените операции и од обученоста на војската. Војската, вели тој, „ е слава на василевсот и сила на дворецот. Без војската не може да опстане Империјата...“ Флотата е „слава на Ромеја“, и ако таа биде доведена во состојба на неупотребливост, на царот му се заканува пад. За воените потреби василевсот не смее да жали пари.

Од „ Стратегиконот“ дознаваме за сите врсти орудија и справите со кои се војувало во XI-от век. Добиваме сосема јасна слика за изградбата на крепостите /тврдините/, за изградбата на нивните одбранбени ѕидини, како и подземни ровови, а не изостануваат и приказите за нивната одбрана. Тука е и спротивното, каков е начинот на нивното освојување. Мошне мудри совети дава Кекавмен за лоцирањето на логорот и негово обезбедување. Дава инструкции за извидувањето, посебно кога треба да се открие движењето на непријателот. Полковникот зборува и за начинот како треба да се дочека непријателот, кога истиот тргнал во инвазија. Меѓутоа, исто така, зборува и за подготовките во војската пред поход во битка и нејзиниот одмор пред тоа. Не пропушта да се осврне и на психолошката состојба на војската, посебно по претрпен пораз, да проговори за стравот и смелоста итн. Мошне голема улога при влегувањето во битка одигрува и лукавството на што полковникот Кекавмен опстојно се осврнува. На командантите, кога се во битка Кекавмен им советува. „Во сѐ надевај се на Бога, моли Му се со сета душа и во својата и во туѓа земја, ноќе и дење, и Тој ќе те заштити и ќе ти помогне во борбата со непријателот. Но, и самиот работи ја својата работа, биди усрден и не паѓај со духот. Меѓутоа, ако нешто и постигнеш, секако тоа е дар Божји, бидејќи без Бога не може ни врапче да се фати.“

Третиот дел, Кекавменовиот „Домострој“ е најважниот и најинтересен дел во трудот и најмногу го привлекувал вниманието на истражувачите. Тука  „Советите“ на авторот достигнуваат врвен подем. Тие се однесуваат на сите области од секојдневниот живот, советувајќи како да се организира сопственото домаќинство, сопственото земјоделско производство, како да се одгледува добитокот, како да се чуваат производите, како внимателно да се трошат стекнатите средства итн. За Кекавмен, семејството е основната ќелија за опстанок на општеството и тој нему му посветува големо внимание. Тој е мошне загрижен и дава упатства како да се чуваат и воспитуваат децата, каков треба да е односот со роднините, со браќата и сестрите. Кекавмен на повеќе од 30 места зборува за вистинското пријателство. – Подобро е да немаш никакви пријатели, ако ги немаш вистинските, ќе рече авторот на „Совети и раскази“. Кекавмен советува строго да се контролира јазикот, односно да се внимава што се зборува. Посебно треба да се внимава во односот со претпоставените, но внимателно да се чува и своето достоинство. Советува, како во најразлични околности да се чуваме од опасности. Според Кекавмен, своите тајни не треба да се доверуваат никому, бидејќи тоа може да има тешки последици. Препорачува да се читаат книги и ја истакнува ползата од читањето. Дава совети дека и во најтраурните денови, за нашите починати, не смееме да жалиме премногу, што е во согласност со христијанските сфаќања. Кекавмен, како да ги моли и кани сите луѓе да бидат исполнети со љубов, а со љубов е исполнет и дише и овој негов труд.

Молитвата, вечерната, полуношницата, утрената, литургијата, мора да бидат дел од нашиот живот. Милостина, според своите можности давај секому. Ако, пак, дадеш милостина на непознат, знај дека тоа бил самиот Христос и благодари му. Затоа, кога се чита трудот на Кекавмен, се стекнува впечаток дека сѐ е толку обично и едноставно, како што е едноставен и смирен и неговиот автор. Меѓутоа, неговата величина е во тоа, што изнесените во него морални /етички/ аспекти и норми важеле, важат и ќе важат дури постои светот. Токму затоа, авторот Кекавмен е наречен „канонизиран моралист /етичар/ на Православната црква“.

Во четвртиот дел Кекавмен упатува совети до населението, како да се однесува доколку дојде до бунт против царството. Мошне е интересно што на ова место Кекавмен поместил текст и за борбите на Самоил македонски за освојување на Лариса. Самоил ја освоил Лариса по пат на опсада, која траела повеќе од три години, така што населението во градот потполно го изгладнел и истоштил. Тој опис е мошне пластичен и драгоцен бидејќи потекнува речиси од еден современик на настанот.

Во петтиот и шестиот дел на својот труд, Кекавмен не се стеснува да им дели совети на императорите и месните управители.

На крајот, топло го препорачуваме овој труд, зашто во многу може да ни биде од полза и во ова наше време и за оваа наша генерација. Впрочем, мудрите и моралните поуки и совети немаат време на траење, тие се засекогаш, за насекаде и за секого. На преведувачот и приредувачот на книгава им посакуваме добро здравје и уште вакви прилики.

Христос воскресе!

 

Подготви: Александар Божиновски, Скопска епархија

Друго:



Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Јуни 10, 2023
TVIT602

Проскомидија

·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на Литургијата, нејзин пролог. Таа е нашиот допир со Небесното Царство и Небесното жителство.
Септември 13, 2021

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на Бигорската Обител, засветлил како светлозарна ѕвезда на богопрославениот светителски небосклон на Црквата Христова, во првата половина на ΧΙ век. За неговото родословие,…

Беседа за Успение на Пресвета Богородица oд Викарниот Епископ Јаков Стобиски

Сеп 03, 2021 Беседи 5839
Default Image
Беседа за Успение на Пресвета Богородица изречена од Викарниот Епископ Јаков Стобиски во…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 6649
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Живот во служба на Бога и на луѓето

Јан 29, 2020 Беседи 6448
3.angeli.so.truba
Неговите слова зрачат со силна нагласеност на светиклиментовиот образец и претставуваат…

Почитување на Пресветата Мајка Божја

Дек 09, 2019 Полезно и Потребно 5633
7.Vselenski.sobor
Таа е заштитничка и покров на христијанскиот род. Како Мајка на Синот Божји, таа има…

Беседи

БEСEДА  за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

БEСEДА за пoбeдата над пoслeдниoт нeпријатeл

Прв нeпријатeл на чoвeкoт e ѓавoлoт, втoр e грeвoт, а трeт e смртта. Гoспoд Исус ги пoбeдил ситe oвиe три нeпријатeли на чoвeчкиoт рoд. Сo Свoeтo пoнижувањe гo пoбeдил гoрдeливиoт...

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

Митрополит Струмички Наум: Недела на Православието (20.03.2021)

 Спознанието на вистината, на лично ниво, не е интелектуално човечко достигнување, туку, пред сè, е Божји дар на просветленост на умот и обожение на личноста; дар Божји кој се добива...

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

БEСEДА за љубoвта кoн ближнитe

Таму, на нeбoтo, e вистинскoтo Христoвo царствo и вистинскиoт Христoв живoт бeз примeси на грeв и смрт. Нo љубoвта на Синoт Бoжји кoн луѓeтo нашла дeка e пoпoтрeбнo да бидe...

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

БEСEДА за внатрeшната милoстиња

Милoстињата штo сe прави oд цeлиoт ум, гo чисти чoвeкoвиoт ум. Сo eдeн збoр внатрeшната милoстиња гo исчистува цeлиoт чoвeк. Акo e милoстињата самo oд рака, таа нe ја чисти...

Месопусна недела: Страшниот суд

Месопусна недела: Страшниот суд

Христијанската љубов е „возможна невозможност“ да се види Христос во секој човек, кој и да е, човекот што Бог, по Својата вечна и тајна промисла, решил да го воведе во...

 Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Архива: Митрополит Струмички Наум - На Страшниот суд (10.02.2018)

Што се случува со оние кои Страшниот суд ги затекнува во грев и пад? Тоа што Богочовекот Христос воопшто стапува во дијалог со нив, колку и да звучи тоа страшно...

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Митрополит Тимотеј: † БЕСЕДА ВО НЕДЕЛАТА НА ЦАРИНИКОТ И ФАРИСЕЈОТ

Параболата за цариникот и фарисејот претставува длабоко проникнување во човековата душа, и за нас е многу важно да го задржиме нашето внимание врз ова кажување. Оваа парабола нема во предвид...

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Свети Теофан Затворник: Беседа на Сретение Господово

Каква умилна слика ни претставува Сретението Господово! Старецот Симеон во раце Го држи Младенецот, спроти него – праведниот Јосиф и Пресветата Дева Богородица; во близина – пророчицата Ана, постничка и...

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Дејан Трајков: Оддалечување од Христа и од христијанските идеали

Современиот човек брза по светските суети, бега од скромниот живот и во празните и лажни авантури бара да ја заборави душевната горчина, која му ја создава свеста за безбожните дела....

« »

Православен календар

 

25/04/2024 - четврток

Велигденски пости; (строг пост)

Преподобен Исаак Сирин II (Исаак Сирин I се празнува на 28 јануари); Свети Василиј Исповедник; Преподобен Акакиј; Преподобна Атанасија;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Тропар на св.Христов новомаченик Димитриј Пелопонески 13 април / 26 април 2024

Исповедник на верата Христова постана,откако Спасителот Го повика кога се најде сред морските бранови,о Димитрие новомачениче.Надеж стана за паднатите кои во...

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Тропар на преподобниот отец епископ Паријски Василиј 12 април / 25 април 2024

Василие, преподобен оче наш,верата во Христа ти ја сочува,иако велијар во безумие кон тебе поита,стадото Христово по твоите молитви Господ...

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Велик те направи Спасителот тебе Антипопомеѓу ѕвездите небесни,и возвишено стана името твое во Црквата,на која како семе одбрано и послужии...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная